måndag, augusti 25, 2008

"Julia - du är jätteduktig på att laga mat"

Så sa Lilly, 2,5, när hon var hemma hos mig i lördags. Hon ville också hjälpa till med efterrätten. Vilket hon självklart fick. Vera och Charlie kom också och käkade tillsammans med sina föräldrar men vid olika tillfällen och jag blev firad som bara den.

Tack alla ni som hört av er med telefonsamtal, sms, mail, fb och till och med via den gamla hederliga posten (som kom med bok, skiva och äggskedar!) :)



Några reflektioner:

1. De jag känner i Farsta strand är fantastiskt fina människor och jag besöker dem och deras lägenheter gärna igen. MEN. I Farsta är det helt dött när det gäller ett få tag i någon form av mat (hamburgare, frukt, bröd eller vad som helst) på kvällstid. Detta är Stockholm gott folk...

2. Jag gillar numera "moderna" lovsånger. Oftast. Hade större problem förr. Det finns ju många med otroligt fina texter (alltför många har dock texter som jag ifrågasätter både rent språkligt och teologiskt...! ) men ibland vill jag bara få sjunga ur segertoner (kan också nöja mig med "psalmer och sånger" då jag ju inte rör mig så mycket i sergertoners-sammanhang). Det finns ju en sådan skatt här ju.

3. Tänk vad underbart att förutom det faktum hur bra mina syskon är så har de också slagit sig ihop med man respektive fru som är grymma de också. Verkligen något att vara tacksam över.

4. Jag funderar på om det är möjligt att verka för "en minskad alkoholkonsumtion" samtidigt som man själv inte är nykterist? Verkar som att många tycker det. Jag har nog själv tyckt att det kanske går även om jag själv valt en annan väg (om nu någon mot förmodan skulle ha missat det, känns som att denna blogg ibland är som en stor anti-sprit-megafon) . Har börjat fundera mer och mer på frågan efter att personer som tycker som jag om alkohol rent politiskt slutat vara nykterister. Eller aldrig varit det men ändå tycker som jag. Men jag får inte ihop det längre. Det blir ju liksom en motsägelse i sig själv. Eller?

5. Är utmanad av gårdagens predikan. Luk 12:13-34. Hur ska man leva? Tänker, tänker, tänker.

3 Comments:

Blogger Catrin said...

Självklart kan man ivra för minskad alkoholkonsumtion utan att vara nykterist! Det gör jag gärna. Vi kan diskutera det vid lämplig tillfälle! Kram //C

10:13 em  
Blogger Jonathan Newton said...

Svenskarna har en så svartvit syn på sin alkohol så man blir alldeles trött ibland. Självklart kan man verka för en rent allmänt minskad alkoholkonsumtion utan att vara absolutist själv. Varför skulle man inte kunna det? Det är ju inte ett glas vin till maten eller en kall öl en varm sommardag som är problemet i samhället, utan raglande ungdomar på helgdagskvällarna och lägenhetsbråken på fyllan. Och de minskar ju knappast bara för att jag väljer alkoholfri cider istället för cider med några procent i till kvällsfikat.

1:25 em  
Anonymous Anonym said...

Vad då har inte Lilly rätt i det hon säger. Jag tycker alltid att det smakar bra hemma hos Jullan!

Och jag gillar reflektion tre. Härligt att du uttrycker din tacksamhet till dem!

2:42 em  

Skicka en kommentar

<< Home