måndag, juli 16, 2007

Helgen

Lite för er som antecknar åt intresseklubbar. Fredag morgon till måndag morgon tillbringades i forna hemstaden Göteborg. Det var sannerligen mycket lyckat. Det blev som jag tänkte. Och bättre.

Fredagen tillbringades i sällskap med Linnea. Vi åt grekisk mat, drack kaffe och läste i gemensam tystnad. Sen mötte vi upp Lina i mitt forna hus och därefter blev det gudomligt god pizza. Vi kände oss verkligen som genomsnittliga tjejer runt 25 (eller kanske inte...) när servitören tyckte att vi skulle stanna längre men vi meddelade honom att vi ämnade bege oss hem för att spela rundpingis. Tyvärr var det fler som hade samma tanke. Det blev till att se friidrott och käka kaka istället.

Lördagen blev en heldag ute på Hönö. Min sommar är definitivt inte komplett utan ett besök på Hönökonferensen. Ett mecka för en frikyrkotjej som jag. Varje år undrar jag varför jag är där så lite. Nästa år har jag väl lite mer semester förhoppningsvis och borde kunna få till en mer rejäl vistelse. Trots regnet (som inte brukar förknippas med konferensen) så var det en otroligt bra dag. Mycket kära återseenden och liknande. Besökte bland annat ett bibelstudie och ett kvällsmöte. Både mycket givande. Jag blev helt inspirerad av att höra predikan om pingsten och inte minst om William Seymour som var en av pionjärerna inom pingstväckelsen i början av 1900-talet. När han gick på bibelskola fick han inte sitta inne i lektionssalen för att han var svart... Ibland har det fokuserats på enbart uttryck som tungotalet när den pingstväckelsen varit på tal. Seymour själv lär ha betonat just hur den helige ande bröt alla dessa idiotiska barriärer (ras- köns- mfl) skapade av människor. Sen har detta dock ibland glömts bort och barriärer har också återigen skapats. Men inte av Gud. Hursomhelst. Hönö samlar verkligen människor från alla de sammanhang. Det är hoppingivande.

Efter en sen natt (det behöver man ju ibland så man inet känner sig alldeles föråldrad) ägnades söndagen till Skip-bo spel med Lina samt indisk mat. Kvällen spenderades hos extra-familjen Holmdahl. Vi var bland annat ute och seglade en sväng och jag fick förtroendet att styra en stund...hm... Johanna far snart till USA för studier. Urk, vad sorgligt.

Återkommer förhoppningsvis med lite bilder.