fredag, mars 16, 2007

Nyamko

Christer Sturmark och hans tidning humanisten lyckas gång på gång. Att få min puls att öka.
I senaste numret samtalar han med Nyamko Sabuni. Det finns mycket att kommentera och reagera på. Som resonemangen om hakkors och slöja. N

Något som är extremt intressant är att vår minister uttalar sig om vilken slags tro som är att föredra. Om jag tror för min egen tro och trygghet är det "förståeligt", däremot om jag tror på de budskap som finns i, säg bibeln, så kommer jag vara en del av förtrycket mot kvinnor. Det är ju just utifrån Jesus och budskapet om honom i evangelierna som jag blivit feminist. Jesus innebar försoning. Också när det gäller den synd i form av kvinnoförtryck som kom i och med syndafallet. Men Nyamko kanske tror att "traditionellt religiösa" och att tro på skrifterna leder till att alla de som gör det tror exakt likadant och kommer till samma slutsatser i alla frågor?


CS: Världsreligionerna har ju alltid stigmatiserat kvinnans sexualitet, det är väl det som är problemet i detta fall?

NS: De som väljer att vara traditionellt religiösa och tro på de budskap som står i de religiösa skrifterna kommer att vara en del av de här förtrycket mot kvinnor. Men sedan tror jag också att det finns troende som reformerat sin tro. De behöver inte nödvändigtvis vara bokstavstroende, utan de är troende för sin egen ro och trygghet. Och den sortens tro kan jag förstå.


Sen blir jag ändå positivt överraskad att Nyamko inte hänger på Sturmarks alla ledande frågor. Såsom om man kan vara politiker och kreationist. Puh. Det finns mycket annat att säga...men nu ska jag ut till Kviberg på lunch med studiecirkeln i form av Maria, Helen, Isa och ett par gulliga ungar.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Är det inte lite väl magstarkt att påstå att Bibelns budskap innehåller någon form av feministisk tanke. Har överhuvud taget svårt att förstå hur någon kvinna kan vilja vara kristen. Gud är en man och hans son ska komma tillbaka för att regera. Snacka om patriarkalt. Däremot fattar jag att man blir feminist av att läsa bibeln eftersom den innehåller så mycket kvinnoförtryckande uppmaningar att man blir rent ut sagt förbannad.

12:45 em  

Skicka en kommentar

<< Home