onsdag, december 20, 2006

Objektiva värden

Blir lite förvånad över hur det låter på mina lektioner för närvarande. Vi har nyss diskuterat etik utifrån olika teologer och vissa av mina klasskamrater närmast idiotförklarar dessa för att en del av dem trodde på objektiva värden. De menar tydligen att vi nu kommit så mycket längre i det postmoderna tänkandet där din sanning är din och min sanning är din. Som bevis för detta anför de att det "ser så olika ut beroende på var man bor". Det är väl svårt att argumentera mot att skillnader inte existerar men är detta verkligen ett bevis för att det inte finns något absolut rätt eller fel? Jag tror inte det. Alls. Framförallt skrämmer det mig vad en relativistisk syn leder till för samhälle. Kan vi överhuvudtaget hävda att människans värde är unikt och okränkbart eftersom allt tydligen är relativt? Kan vi tala om rätt eller fel?
Jag borde sagt något på lektionen. Som vanligt satt jag tyst och störde mig. Kommer frågorna upp på morgondagens etik-seminarium ska jag försöka att åtminstone ställa någon lite ifrågasättande fråga som faller utanför det "postmoderna" som jag för övrigt trodde hade gått över (iaf lagt sig något...)

6 Comments:

Blogger Magnus said...

ABSOLUT rätt och fel kan ju vara svårt men det finns ju rätt och fel. Det är ju inte rätt att sakta pina någon mäniska till döds bara för att man kan. sedan kan givetvis pinaren hävda att det är rätt men då får man i samhället komma överens om vad som är rätt och fel. och då blir det också rätt och fel... och pinaren kommer inte i något välutvecklat land att få rätt? Alltså kan man hävda att det är fel...

12:04 fm  
Anonymous Anonym said...

Så bara majoriteten i ett välutvecklat land ( vad det nu innebär )tycker något så är det "rätt"? Det låter läskigt...

12:28 fm  
Anonymous Anonym said...

Kan det finnas saker som är fel oavsett om en majoritet eller till och med 100% tycker att det är rätt just nu...?

Ett sätt att undersöka saken och få vägledning är att dra ut ett beteende eller handlande i tiden och se vad som händer om fler och fler gör det mer och mer.

Tänk er en undersökning om tex stölder... Vad händer om fler och fler INTE stjäl tex... Är det absolut bra eller dåligt i det långa loppet?

8:47 fm  
Blogger Magnus said...

Nej inte majoriteten men om en övervälldigande majoritet gör det. att rösta höger är inte rätt bara för att många gör det, men att döda är fel för att nästan alla tycker det.

5:18 em  
Blogger Julia said...

håller inte alls med om detta. Opinionen kan mycket väl ha fel. Tycker det verkar scary om den ska avgöra fundamentala frågor. Inte minst med tanke på vad människor kan manipuleras till.

10:15 em  
Blogger Magnus said...

Det är ju alltid opinionen som avgör... det är så livet fungerar vare sig man vill det eller inte.

2:50 fm  

Skicka en kommentar

<< Home