onsdag, september 28, 2005

charmas inte av Norberg

Har ju tidigare här på bloggen uttryckt hur lätt jag har att övertygas av Johan Norberg. Manipulativ är väl fel ord men meddragande då? Nu har Norberg tillsammans med Johan Forsell som ju är ordförande i Muf, skrivit en artikel om kampanjen Utrota fattigdomen nu. De presenterar sitt recept på fattigdomsbekämpning, som ju naturligtvis är i linje med Norbergs tidigare argumentation i exempelvis boken "Till världskapitalismens försvar". Jag håller inte med dem även om de naturligtvis inte är helt utan poänger. Jag håller med om faran i att permanenta beroendeförhållanden mellan rika och utvecklingsländer. Ett värdigt liv är en mänsklig rättighet och får aldrig handla om välgörenhet och att vi ska få känna oss som goda människor för ett slag. Däremot tycker jag de gör saker och ting för enkelt. Att nyliberaler har en övertro till marknaden är ju knappast någon nyhet, men sen när tar marknaden i sig hänsyn till miljön, jämställdhet (brist på detta är ju ett av de största hindren för utveckling) eller HIV/aids problematiken för att ta några exempel? Bistånd behövs för att balansera det som marknaden inte tar hänsyn till!

Jag håller med om att det viktigaste för att bekämpa fattigdomen är att släppa in utvecklingsländerna på våra marknader. Exportsubventionerna är moraliskt förkastliga. men vi måste givetvis avskaffa alla handelshinder innan vi kan kräva av utvecklingsländerna gör det. Annars törs jag nog kalla kraven på liberaliseringar absurda. Vi har trots allt en stor skuld i att många länder har hamnat där de är idag, och det är ju här skuldavskrivningar kommer in i bilden.

------------------------------------------------------------------------------------------------
Klarade också av mitt första möte med SDN Centrum igår. Det var mycket nytt men samtidigt mycket intressant och spännande. Jag satt i och för sig och led en aning när gruppledaren ideligen sa "VI borgerliga" men jag antar att det är en typisk sak som jag får lära mig att stå ut med...

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

... ja du har ju 1079 skäl (plus några hundralappar till varje gång du sitter av ett möte) för att sitta still i båten.

http://www5.goteborg.se/prod/linnestaden/dalis2.nsf/0/FCD8B55098C9B3D3C1256C2A00496C0E?OpenDocument#POLITIKERNAS%20ARVODEN

4:29 em  
Anonymous Anonym said...

Jag håller med, marknaden fixar inte allt på egen hand - det är därför det behövs en rättsstat som bl a hindrar miljöförstöring. Men jag har fortfarande inte sett något system som sköter dessa problem bättre än marknadsekonomi och demokrati. Det är därför jag blir så besviken när betydelsefulla personer skriver på upprop om utveckling som inte poängterar vikten av detta.

För övrigt håller jag helt med om att vi omedelbart ska avskaffa alla våra tullar mot u-länderna, oavsett vad de gör i sin tur. Det är en av poängerna i Till världskapitalismens försvar.

Vänliga hälsningar,
Johan

12:29 fm  

Skicka en kommentar

<< Home