torsdag, juni 09, 2005

appropå Nationaldagen

På pizzerian innan föll min blick på en oerhört bra kolumn i Göteborgsposten av Kerstin Alnebratt som jag gärna vill dela med mig av. Jag håller helt med. Det var och är ett stort misstag att skrota annan dag pingst till förmån för nationaldagen.

"Jag är inte antinationalistisk, men jag tror att världen just nu behöver mer internationalism än nationaldagar."

"Som det nu är firar jag hellre pingst. När den helige ande uppfyllde de fromma i Jerusalem kunde var och en höra om Guds stora gärningar på sitt eget språk. Av Gud fick de fick hjälp att lyssna till varandra. Nog känns det som en nåd världen mer än något annat skulle behöva just nu."

1 Comments:

Blogger Dag Elfström said...

Jag tycker det var fel att skrota annandag pingst. Men det var givetvis rätt att göra nationaldagen helgdag. Det handlar faktiskt om att fira vår självständighet och Ssveriges bildande som nationalstat. Ser ingen paradox mellan att vara patriotisk och att vara solidarisk med länder som har det svårt.

1 maj borde skrotas, något så absurt som en politisk helgdag borde ej få finnas.

11:55 fm  

Skicka en kommentar

<< Home