måndag, maj 23, 2005

Svenskarnas flyktingmotstånd

Så har experterna vid Göteborgs Universitets bästa institution presenterat "Lyckan kommer, lyckan går", som är titeln på årets SOM-undersökning. Den undersöker en rad saker men gårdagens Svenskan gjorde oss uppmärksamma på attityderna kring invandring och flyktingpolitik. Det finns naturligtvis mycket att reagera på... men en sak jag reagerar alldeles särskilt på är det faktum att mer än varannan, 52 procent, tycker att det är ett bra förslag att Sverige ska ta emot färre flyktingar. Detta är oerhört skrämmande och jag skäms över 52% av de människor som bor i samma land som jag. Samtidigt visar detta att det antagligen går att samla en del sympatisörer för en flyktingrestriktiv linje, något som säkert kan fresta en del partistrateger. Jag hoppas verkligen att Kristdemokraterna är ännu tydligare och minskar andelen sympatisörer med dylika åsikter för dem klarar vi oss utan. Sveriges nuvarande flyktingpolitik är inte annat än en skam, den sätter knappast den lilla människan i centrum. Låt oss aldrig för en stund glömma att vi alla är syskon och slumpen som gjort att vi fötts med olika förutsättningar!

2 Comments:

Blogger Dag Elfström said...

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9781433.asp

Här är undersökningen redovisad.

1:05 em  
Blogger w said...

Jag funderar mer på om man inte skall se folks rekation som ett svar på en dålig flykting politik.

Jag mennar de som har bra orsaker skall naturligt viss få stanna i Sverige.

Men jag är inte nöjd med hur det ser ut i dag. Aldeles för långa handlägningstider.

Alldels för många som inte lyckas integreras i samhället.

Därför tror jag folk inte vill ta in flera. Inte på grund av sviktade med mänsklighet utan på grund av solidaritet med de som redan finns här.

//W.
Sedan finns det så klart ägg-hjärnor...

7:04 em  

Skicka en kommentar

<< Home