onsdag, december 09, 2009

Församlingsplantering

I helgen (fredag eftermiddag & kväll samt hela lördagen) hade jag tillfälle att lyssna till många kloka ord från Stuart Murray. Läs mer hos Jonas Melin som var en av de ansvariga för helgen.

Det var verkligen mycket bra. Inte minst att det blev en sådan bra balans mellan teori och mer praktiska utmaningar att fundera kring. Tänker hur mycket mina tankar kring församlingsplantering har ändrats genom åren. Från uppväxten i Huskvarna när det väl närmast sågs med skeptiska ögon när någon försökte sig på det hela. Hur man undrade varför man inte engagerade sig i någon etablerad kyrka istället? Till att ha fått helt andra perspektiv, inte minst genom flytten till Stockholm. Där så otroligt många aldrig kommer i kontakt med en församling eller ens en kristen människa. Där det kan vara gigantiska avstånd både geografiskt och kulturellt till en församling. Naturligtvis föds säkert inte alla församlingsplanteringar med rätt fokus men generellt säger jag ja tack till många fler församlingsplanteringar. Det behövs verkligen. Jag anser att detta är en utmaning för oss alla även om vi alla kanske inte rent "fysiskt" kommer vara involverade själva eller inte. I bön, uppmuntran, samarbete und so weiter.

Jag ber om att fler ska få upptäcka Jesus. I detta är församlingen central.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

6:53 em  

Skicka en kommentar

<< Home