fredag, november 27, 2009

Du & jag Benny.

Har precis läst ut Benny Haags "Makt, mod och motstånd".

Benny har förklarat krig mot alkoholen och anser att vi kraftigt måste sänka vår konsumtion. Men han nöjer sig inte med det utan kräver också något mer, att vi alla tar ansvar. Han ställer frågor om vilket ansvar de har som testar vin i TV. Han beskriver hur jobbiga folk tycker att han är. Hur knäppa resonemangen är om att bara rikta in insatser på de med problem osv. Boken är skriven i dagboksform och vi får också läsa den oerhört starka monolog som Benny rest land och rike runt och spelar.

Det enda jag har svårt för är hur Benny ibland ställer solidaritet med barn i ens närhet framför exempelvis engagemang för barn som befinner sig på andra ställen. Men samtidigt förstår jag ju att han vill proviocera fram en reaktion. Jag tror att folk blir ap-provocerade men att det tyvärr inte leder till så mycket mer. Folk fortsätter pimpla. Alkoholen är helig. Inget är så fruktansvärt jobbigt som en övertygad nykterist som dessutom inte nöjer sig med att göra nykterismen till enbart en fråga om ett individuellt ställningstagande som "är bra för just mig".

Jag tycker att boken är lysande. Känner det som att det är jag och Benny och några till. Mot världen. Samtidigt undrar man hur man egentligen bäst ska göra för att konsumtionen ska minska.

Det finns en fråga som ställs på sin spets och som hänger kvar efter min intensiva läsning. Undrar om jag är typ Sveriges trögaste person.

Varför avstår inte fler alkohol?

Jag fattar verkligen ingenting. Alls.