fredag, oktober 23, 2009

Vilket samhälle vill vi egentligen ha?

Jag vet vad jag inte vill ha. Ett samhälle som sorterar ut människor. Men det är precis det vi skapat och än mer håller på att skapa. Hälften av alla som får veta att deras väntade barn har Downs syndrom väljer att göra abort.

Fosterdiagnostik ska användas i livets tjänst. För att kunna sätta in åtgärder för barn som annars kanske inte skulle överleva. Och det är min fasta övertygelse att något gått och håller på att gå väldigt snett i takt med att tekniken blir allt mer förfinad.

Jag lyssnade på ett seminarium som hölls i riksdagen igår om en ny fosterdiagnostisk metod. Marit Wengelin från Svenska Downföreningen medverkade och det hon sa var minst sagt övertygande (nu var det väl iof kanske knappast som att jag inte höll med redan innan).

Det skrämmer mig verkligen att vi håller på att skapa ett samhälle jag undrar om så många av oss egentligen vill ha. Allt löser vi inte med lagstiftning och restriktioner utan i slutändan handlar det om vår syn på människovärdet och vad som verkligen är värt något.

5 Comments:

Anonymous Totte said...

Såg en predikan med Ulf Ekman om detta (förutom hans syn på kvinnliga präster, så är han faktiskt ganska bra) och han kom med den sedermera klassiska meningen "abort är inte mänsklig rättighet, det är att födas som är en mänsklig rättighet". Ofta hör man att (likhets)feminister är för abort, men uppenbarligen så tycker inte alla så, och det gör mig glad:) (men jag tkr att abort är en självklar rättighet om kvinnan blivet våldtagen). Är även mot samkönade vigslar, vilket oxå är en ovanlig (men inte unik) åsikt oss en feminist.
Frid//Totte

1:30 fm  
Anonymous Totte said...

Totte igen: hoppas du inte tröttnar på mina frågor. Men svaren skulle betyda mkt för mig. så här kommer en enkel fråga: är du likhetsfeminist eller särartsfeminist?

6:24 fm  
Blogger Julia said...

Jag tröttnar inte! Det är ju bara kul att du läser...
När det gäller denna kategorisering känner jag mig inte hemma i någon av dem, måste jag välja ett epitet skulle dte nog bli "Jesusfeminist". Men med kniven mot strupen skulle jag iaf absolut säga att jag är mer likhetsfeminist än särartsfeminist men definitionerna är ju knappast entydiga.

8:40 fm  
Anonymous Totte said...

Skönt att du inte tröttnar:) Grejen är att det känns som det finns få kristna feminister, men har du nån mejl som jag kan skicka iväg lite frågor till? Har många frågor angående ämnet.

5:33 em  
Anonymous Anonym said...

forssmed snabela hotmail.com

5:34 em  

Skicka en kommentar

<< Home