torsdag, oktober 08, 2009

Mäns engagemang för jämställdhet

Jag blev glad över en artikel i Dagen igår.

Sen blev jag glad när jag hörde en fråga till Ulf Ekman i slutet av en intervju med honom i Pingstkyrkan i Uppsala (Dagen sände och gjorde så även med intervjun med Anders Wejryd som gick av stapeln dagen innan.) Undrar för övrigt om det var samma person som ställde frågan som hade skrivit artikeln?

Svaret var dock inte upplyftande om man säger så...

---
Det går inte att komma ifrån värdet i att det inte bara är kvinnor som kämpar för jämställdhet. Tänker med glädje på män som haft betydelse för mitt eget engagemang. Som två av mina lärare på folkhögskolan -Göran och Roland som gav mig mycket av den bibliska grunden, den första jag träffade som var både pingstvän och feminist, de som kallade sig Jesusfeminister under den tid som detta nätverk fanns, Per-Axel Sverker, David Joel Hamilton och Loren Cunningham som skrivit "Why not women". Och så min egen pappa som är så långt ifrån en mansgris man kan komma.

Nuförtiden är det inte lika mycket kamp och jag höjer inte längre på ögonbrynen när jag träffar på män som på riktigt vill ha jämställdhet. Tack för det.

4 Comments:

Anonymous filippa said...

jag lyssnade precis på slutet där på ulf ekmans intervju. först tyckte jag nämligen svaret visst var bra, men det sist han sa! WHAT?! eller, fattade jag fel kanske...? klart kvinnor har lika stor plats i kyrkan, vilken tid vi än är i! tycker jag i alla fall =)

5:57 em  
Blogger TotteGripen said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

12:41 fm  
Anonymous Totte said...

Hej
Denna bloggen är tillsammans med "plastJesus & jag" den absolut bästa bloggen jag läst. Har läst igenom massa inlägg ikväll. Superintressant. Är också kristen feminist.
Förresten, en liten fråga, har du en evangelikal bibelsyn?

12:44 fm  
Blogger Julia said...

Tack för din fina kommentar som jag såklart blev väldigt glad för. Ang min bibelsyn har jag (iaf inte hittills) satt någon sådan etikett på den för denna etikett är knappast helt entydig. Men den känns inte heller främmande för mig.

12:59 em  

Skicka en kommentar

<< Home