onsdag, februari 18, 2009

Jullan diggar (och dissar)

* Har precis läst ut Tomas Sjödins "Ett brustet Halleluja". Sjödin skriver ju bara så otroligt vackert. Jag anstränger mig för att läsa långsamt för jag anar att jag annars kan gå miste om så mycket. Det kräver övning av mig eftersom jag är van vid att i princip alltid läsa i ett rasande tempo. Sjödin-läsning kräver eftertanke. Kring symboliken i klockorna, halleluja, kärleken till Pingströrelsen, saknaden han beskriver som en annan bara kan ana, att välja bort, att hitta vilan. Det där sista är vi nog många som måste öva på. Jag har fått mycket att tänka på...Läs!

* Vissa skivor håller alltid. En sådan i min samling, som nog alltid kommer finnas på min "topp-5" är Alison Krauss "Forget about it." Lyssna på "Ghost in this house" eller "Dreaming my dreams with you" om du inte fattar vad jag menar.

* Ella Bohlin och Carlos Ejemyr Rojas skriver replik på Billström:s (mfl) utspel igår. Läs repliken här. ( Jag säger inget mer än att mitt blodtryck fick vad det tålde igår.)

* Sten-Gunnar hedin skriver som vanligt föredömligt om alkohol i dagen igår. Han uppmanar alla anonyma nykterister i kyrkorna att sluta vara anonyma. jag tivlar dock på att det finns så många sådana. Själv är man ju allt annat än anonym i denna fråga :) Om det är ett ämne människor jag träffar snabbt får veta att jag har starka åsikter om så är det ju just alkohol. Och möjligtvis jämställdhet. Men det är helt okej med mig.