fredag, november 14, 2008

lite Arg. lite Matt. lite Uppgiven.

Några saker de senaste dagarna har återigen fått mig att arg, matt och uppgiven. Den gemensamma nämnaren stavas alkohol.

Livsmedelsverket har beslutat att inte längre råda kvinnor att helt avstå alkohol under graviditet och amning. De flesta barnmorskor vägrar ställe upp på detta utan fortsätter att rekommendera att man helt avstår. Borde vara helt självklart. Livsmedelsverkets resonemang som jag förstått det går ut på att man inte kan visa på några medicinska problem med ett eller ett par glas vin. MEN då glömmer man ju en hel massa saker. Att det ofta inte stannar vid ett glas. Att omdömet och koncentrationen försvagas, att man därför inte är lika snabb på att upptäcka om det är något fel med barnet etc. Plus att jag inte förstår hur man ens kan överväga att chansa då det "inte verkar som att ett glas vin ställer till så mycket skada".

Men, detta har naturligtvis inte fått stå oemotsagt. Politiker och andra människor protesterar och ger barnmorskorna sitt stöd. Håller med mig i ovanstående resonemang. Men jag blir ändå irriterad. Jag tycker nämligen inte heller att det exempelvis håller att dricka när man har barn man är ansvarig för (oavsett om de är spädbarn, 5 eller 15 år). Men när man säger sånt ja då blir det jobbigt. För då inkräktar man ju även på deras vanor. Som tycks så heliga.
Jag är så trött på det.

(Kära svägerska, kom hem från Egypten så jag kan få lite medhåll från något endaste håll.)

På söndag sänds Dokument inifrån. Med rubriken "Rör inte min sup". Här intervjuas bland annat barn om vuxnas drickande. De har kunskaper de inte skulle behöva ha.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hmm, du är åtminstone konsekvens. Inga föräldrar ska dricka, inte pappan heller. Men det har ju aldrig varit barnmorskornas rekommendation. Deras rekommendation har baserats på risken att barn får i sig alkoholen via modersmjölken (bokstavligt). Detta är dock nu motbevisats. Om det sedan är så att man ska rekommendera något annat för att man kan få i sig alkohol via modersmjölk bildligt, då kanske det inte bör vara barnmorskornas rekomenndation?

2:52 em  

Skicka en kommentar

<< Home