tisdag, oktober 21, 2008

Favvoskribenter

De flesta av oss har väl våra favvoskribenter i favvotidningar (eller ibland, den där skribenten som "ändå är rätt okej trots att tidningen personen skriver i är en riktig skit-tidning")

Jag läser rätt mycket tidningar om man räknar in dem jag läser i jobbet (o det är många) men de tidningar jag läser allra mest noggrant är utan tvekan Dagen, NOD och Ikon. I alla dessa tre har man ju skaffat sig sina favoriter. Det är ju lätt att mest digga dem som tycker som en själv. Eller de som sätter ord på det man på grund av sin bristande förmåga inte klarar själv. De som för in perspektiv man aldrig, aldrig tänkt på. Sen finns det de som utmanar en. Eller de där man först irriterar sig på men sedan inser att man kanske gör just det för att de har något att säga. (sen finns det de som aldrig kommer ur det där irritationsfacket).

Samma känslor har man ju inför bloggar. Jag läser ur alla ovanstående kategorier även om jag gjort ett medvetet val att dra ner på dem jag bara blir irriterad av.

Det kan faktiskt vara riktigt jobbigt om man verkligen börjat gilla någon och så skriver den något som man tycker är helt uppåt väggarna. Då gäller det generellt att inte lägga all beundran och andra känslor åt sidan utan att fortsätta läsa med stort intresse ett bra tag till. Det finns (väl?) ofta en god anledning till att man började läsa.

En skribent på tidningen Dagen som jag alltid läser med stort intresse skriver idag "Människan klarar varken sopberget eller synden ensam". Anna Sophia Bonde. Jag märkte hur glad jag blev när jag såg att det var på det viset och började då fundera på mina favvosar. Någon dag ska jag roa mig med att göra en topplista. Kanske en tio-i-topp. Jag gillar listor.