måndag, juni 09, 2008

Läsning

Har haft en fantastiskt avslappnande helg med en hel del kubb, kortspel, frågespel, hushållsarbete, motion, fika, mat, sol, skugga - allt i sällskap av vänner och nya bekanta vilket varit väldigt angenämt.

Har dock också äntligen tagit mig tid att läsa en hel del.
* Läst ut Ulf Bjerelds och Doglas Brommessons "Politik och kristen tro - två berättelser". Började läsa i den för ett bra tag sen men tog nu alltså tag i läsningen igen. Boken är lättläst och jag gillar själva upplägget med inlägg kring olika ämnen och så repliker på det. Båda författarna är ju otroligt duktiga skribenter och ämnena är intressanta. Det är befriande att läsa denna "blandning" av religion och politik, det vill säga hur författarna utifrån sin kristna tro motiverar sina ställningstaganden utan några ambitioner att religion ochpolitik ska hållas åtskilda. Att läsa Douglas innebär idel nickningar från min sida men att läsa Ulfs kapitel innebär å andra sidan inte så många skakningar. Det uppstår inte riktigt någon skärpa då författarna ändå är relativt överens (utifrån vad man läser i boken i varje fall). Det blir lite mycket att de försöker leta skiljelinjer (vilket de uttryckligen beskriver) och att dessa skiljelinjer snarare handlar om betoningar och avsaknaden av betoningar. Detta är i och för sig intressant i sig. Plusset med detta är ju att det blir väldigt resonerande men samtidigt är det svårt att efter en genomläsning minnas någon "hetta" - om nu det var meningen. Kanske hade det varit kul om ytterligare en debattör, typ någon som betraktar sig som "kristen höger" eller liknande hade deltagit också :)?

* Läst en liten skrift om Framgångsteologi utgiven inom missionsförbundet under 80-talet som jag hade liggande. Kände att det var passande nu appropå artikelserien om Livets ord i Dagen och allt intressant som skrivs i bloggosfären om den förändring som de flesta verkar anse har skett inom trosrörelsen i allmänhet och Livets ord i synnerhet de senaste åren. Skulle vara intressant att läsa vad samma författare skulle skriva idag. Anar att beskrivingen skulle vara iallafall delvis annorlunda på flera områden.

* Läst ut flera nummer av den intressanta tidskriften NOD. Det jobbiga är att artiklarna ibland kan uppfattas som tunga (vilket gör att de kan bli liggande på min soffa) men har man lite tid (som jag hade i helgen) bjuds det på mycket intressanta artiklar. Bland annat läste jag om den påstådda sekulariseringen av svenska kyrkan, en reflektion kring några kapitel i Uppenbarelseboken och om ikoner som motvikt mot spegelbilden av oss själva.

* Läste en roman jag köpte förra veckan, nämligen När tiden tog slut av Göran Sahlberg, som också brukar skriva i NOD. Denna roman bjöd på ett otroligt vackert språk och överlag mycket angenäm läsning. Den handlar om en pojke, son till en frikyrkopredikant på 50-talet och hans dröm att en dag bli som pappa. Detta uppskattas av pappan men mamman anser att pojken ska ha en lite mer "normal" barndom som kantas mer av cykling än av tolkningar kring den stora vedermödan och luftmötet. Jag tycker att slutet är väl korthugget men i övrigt tycker jag att det är en mycket fin, bra och intressant bok.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Förstod du slutet, vad som hade hänt tidigare? Jag gjorde inte riktigt det, så det fick min lillasyster berätta...:)

5:13 em  
Blogger Julia said...

nja, jag tror kanske inte att jag riktigt förstod. Du får berätta näsat gång vi ses! :)

9:52 fm  
Anonymous Anonym said...

Sahlberg skriver helt fantastiskt vackert! Men slutet är klart kryptiskt, men tror jag fattade.. :)

På tal om kristen höger i den där andra boken du skriver om. Varför förstöra en bok med sådant? ;)

12:15 em  
Anonymous Anonym said...

Om man går tillbaks lite tidigare i boken, precis efter lyktstolpsäventyret, får man en del av svaret... Jag råkar också veta att en uppföljare är på väg. Kommer nog i vår.

10:54 em  

Skicka en kommentar

<< Home