torsdag, maj 29, 2008

Röker alla i kransen eller?

Jag har under en tid tänkt hur liten andel av sveriges befolkning det måste vara som röker. De jag känner som rökt har slutat och nuförtiden är det ju inte ens speciellt populärt att "feströka" (ett ord jag för övrigt tycker är rätt töntigt). De senaste dagarna har jag dock fått ompröva denna övertygelse. I Midsommarkransen med omnejd röker nämligen säkert hälften av befolkningen. På morgnarna när jag är ute och motionerar röks det i busskurer, utanför hus, vid t-banan etc. Dessutom röker nog hälften av människorna i mitt hus. Jag är CHOCKAD.
Nu undrar Jullan om det är så att rökningen generellt sett är stor eller iallafall har ökat eller om jag bara "råkat" bosätta mig och förälska mig i ett område med väldans många rökare. Förklaringen kan kanske vara att det är lite "kulturvänstrigt" i Kransen och de kanske röker mer?