fredag, april 20, 2007

Politik och Kristen tro

Igår besökte jag ett seminarium på ABF där Douglas Brommesson och Ulf Bjereld samtalade utifrån sin bok Politik och kristen tro - två berättelser. Det var ett intressant samtal om hur en gemensam utgångspunkt i en kristen tro kan leda till olika slutsatser i politiska åsikter. På ämnet politik och kristen tro finns det flera olika diken det går att hamna i. Ett är naturligtvis att alltför mycket ta monopol på det kristna och vilken uppfattning en kristen person måste ha i olika frågor. Samtal likt det som skedde på seminariet bidrar onekligen till att minska risken för en osund monopolisering. Ett annat dike är naturligtvis att inte räkna med religionens påverkan på politiken och försöka skapa skarpa gränser mellan religion och politik. Något jag personligen anser vara omöjligt. Hur ska något som förhoppningsvis genomsyrar ens liv kunna skiljas från det man tänker och tycker? Det verkar väl dock som de flesta lämnat tron på en existerande upplyst absolut (och ateistisk) neutraliten bakom oss, även om det fortfarande finns de som kämpar.

Skaffade boken och får väl återkomma med mer kommentarer när jag läst.

(störde mig dock på att vissa envisades med att använda begreppet borgerlig. Usch, detta bedrövliga ord.)

3 Comments:

Blogger Josef Bengtson said...

Förlaget skriver:
"I boken diskuteras i dialogform hur de båda, trots den gemensamma övertygelsen i det kristna kärleksbudskapet, hamnar i så skilda uppfattningar i politiska frågor. Ligger förklaringen i olika sätt att tolka evangeliet? Eller är det så att kristen tro inte ger någon vägledning för politisk handling?"

Intressant fråga!!!
Gav gårdagens möte någon hint om vilka teologiska förklaringsfaktorer som liggar bakom Dogges och Ulfs olika politiska ställningstaganden, eller måste man köpa boken? :)

1:31 em  
Blogger Julia said...

Jag är rädd för att jag inte kan ge ett rättvisande svar på den frågan så boken är nog ett hett tips :) Diskussionen igår handlade enligt mig aningens för lite om den religiösa delen även om jag är medveten om att jag nu motsäger mig själv eftersom jag inte tycker att religion och politik kan skiljas men iaf :).

5:09 em  
Anonymous Anonym said...

Klart du måste köpa boken... ;)

4:20 em  

Skicka en kommentar

<< Home