tisdag, maj 06, 2008

Så...

...vad ska man säga?

Hur ett riksmöte kan vara samtidigt helt hemskt och samtidigt helt underbart. Det är en gåta.


* KDU har ett presidie där nästan hälften av KDU:arna inte finns representerade. DET är illa.

* Vi lyckades visserligen "rätta" till några beslut men högst marginellt. Politiskt står KDU en bra bit ifrån där jag tycker man borde stå. Det var nära att vi skulle verka för ett avskaffande av systembolaget. Det är i sanning helt bisarrt.

* Jag slutar aldrig förundras över frikyrkokomplexet och alkoholfixeringen som råder. GODE tid.

* KDU Göteborg är helt underbara - festen var kanon och hampus var kanon, ja alla var kanon.

* Det fick bra att sova på luftmadrass

* Våra vänner i norska Krfu och danska KDU är för fina.

* KDU innehåller så otroligt mycket fina människor, många av dem har dessutom finfina åsikter (dvs liknande mina :)) Flera av mina allra bästa vänner plus en massa annat folk man diggar.

* KDU är väldigt, väldigt fattigt utan Matilda i FS, men oj, vad bra hon gjort ifrån sig. Det var ett politiskt alternativ och detta politiska alternativ hade inte majoritet. Så enkelt (och svårt) är det.

Jag har lite ont i hjärtat.

16 Comments:

Anonymous Anonym said...

Man kan ju fråga sig vem som är alkoholfixerad. De som ser det som harmlöst att gå och ta en öl i hotellbaren eller de som inte ens smakat alkohol och viger hela sina liv åt att förfölja fenomenet de inte vet någonting om.

6:43 em  
Anonymous Anonym said...

Anonym - ja det kan man ju fråga sig eller så kan man ju fråga sig vem som är mest alkoholfixerad: Den som aktivt verkar för att ett ungdomsförbund skall ha en restriktiv alkoholpolicy eller den som inte ens klarar att gå utanför hotellet för att dricka?

Det är väl ingen jätteuppoffring att man går någon annanstans och dricker av hänsyn till minderåriga?

9:44 em  
Anonymous Anonym said...

Eller så kan man helt enkelt införa en icke-alkoholpolicy. Folk på vår stämma hade precis lika roligt ändå, jag lovar ;-)

11:26 em  
Anonymous Anonym said...

Vad säger ni?! Är det tillåtet att dricka på KDU-arrangemang om det sker någon annanstans än i arrangemangets lokaler? Även under tiden arrangemanget pågår??

Jisses! Någon måste ha grava alkoholproblem om man inte kan låta bli spriten några dagar.

9:54 fm  
Blogger Meeri said...

Hahaha, jag vet att det blir lite komiskt när jag säger det, emn Halleluja! Det var bättre förr, där slog du minsann huvudet mitt på spiken. Varför kan man inte bara låta bli spriten ett par dagar?

10:53 fm  
Anonymous Anonym said...

Ni bör kanske väga in den tunga sociala aspekt som Riksmötet innefattar. Det är ett möte där man träffar människor som man annars aldrig träffar, ser vänner man inte sett på länge. Vad som då är så himla farligt med att ta en öl tillsammans är svårt att förstå. Det ligger väl helt enkelt någon kulturell barriär mellan förbudsivrarna och de som anklagas för att ha "problem"...

4:13 em  
Anonymous Anonym said...

Menar Braw att han inte kan träffa gamla vänner utan att ta en öl? Problem var ordet...

Att sedan somliga minderåriga inte får delta för sina föräldrar om inte det är 100 % alkoholfritt under arrangemanget rör så klart inte Braw i ryggen. Bara han får dricka sin öl. Solidaritet någon?

10:12 fm  
Anonymous Anonym said...

Är det inte att lägga ribban lite lågt när man anklagar sina helt sedliga förbundskamrater, öppet, på internet, för att ha alkoholproblem?

Jag menar att det inte skadar någon när jag, tillsammans med mina vänner, väljer att sakta inmundiga 4 cl whisky (vilket jag gjorde) i en bar i goda vänners lag?

Ett inlägg om anti-alkoholfanatismen i förbundet kommer inom kort på min blogg.

Allt gott,
Andreas Braw

8:52 em  
Anonymous Anonym said...

Det är i sin ordning att ingen dricker när minderåriga är närvarande. Vad den enskilde myndige medlemmen gör på sin fritid i sitt hem eller på en krog är dock var och ens ensak. Tragiskt att vissa förmynderi-distrikt har en sån stor vilja att bestämma över andra vuxna människor. "Alla ska leva som vi, annars blir de våldsverkare och alkoholister". Lär er att känna skillnad på att ta en öl och att supa sig full!!! Testa själv.

6:51 em  
Anonymous Anonym said...

Skillnaden mellan sprit och öl kan vi lämna därhän och istället nämna det faktum att det nog inte är någon av de berörda som har något problem med att låta bli att dricka sprit en (eller många) helger. Däremot träffar man många goda vänner på ett riksmöte som man ibland kanske inte har träffat på ett helt år och då är det naturligt att man vill kunna ta en öl tillsammans och snacka lite skit.

Att en del som aldrig dricker alkohol inte kan förstå att detta inte är ett patologiskt missbruk utan helt enkelt lite annorlunda kultur än vad den minoritet som absolutisterna tillhör har, gör fortfarande inte att det handlar om att "man inte kan låta bli spriten några dagar".

När det sedan talas om att det var bättre förr så kan man ju fråga sig om det verkligen var bättre förr när folk söp ganska friskt, till stor del därför att man inte var bland övriga KDU:are och därför inte behövde ta någon hänsyn, eller om det är bättre idag när folk nöjer sig med att ta en öl i baren. Att förbjuda detta på hotellbarerna är nog ett rätt effektivt sätt att öka alkoholkonsmtionen i KDU.

7:19 em  
Anonymous Anonym said...

Men Braw, du är väl inte 18 än va? Ser jag dig med en Kung (eller annan fulöl) i handen igen kommer jag tvingas att ringa till din pappa.

7:29 em  
Anonymous Anonym said...

Braw är 18 år fyllda.

10:08 em  
Anonymous Anonym said...

" KDU har ett presidie där nästan hälften av KDU:arna inte finns representerade. DET är illa."

Vilka satt i KDUs förbundsstyrelse 2002? Var det representativt?

2:34 em  
Blogger Julia said...

Men alltså. Detta är inte en strid mellan alkoholbrukare och icke-alkoholbrukare. Jag vet inte i vilken villfarelse vissa lever men antalet nykterister/absokutister i KDU är väldigt lätt räknande. Jag känner väl till en handfull. Många anser dock att KDU, som det ungdomsförbund det är med många minderåriga inte ska förknippas med alkohol. Av den enkla anledningen avstår dessa människor från att dricka i samband med den här typen av aktiviteter. Varför måste vissa dricka när de träffar gamla vänner och bekanta. Det förstår jag fortfarande inte. men men. Lite komsikt att detta tydligen rör upp såååå mycket känslor hos diverse anonyma kommentatorer.

4:45 em  
Anonymous Anonym said...

Eftersom jag anser att hela er argumentation (det var ju ett himla liv i luckan under debatten på RM)är felaktig, och sedan jag här bland kommentarerna antytts ha alkoholproblem, är det väl inte så underligt att det skrivs inlägg i frågan. När jag dessutom påtvingas extraregler som bygger på lösa antaganden, blir jag sur.

Därefter går det som vanligt utför:
"Men Braw, du är väl inte 18 än va? Ser jag dig med en Kung (eller annan fulöl) i handen igen kommer jag tvingas att ringa till din pappa."

1. Jag är 19.
2. Jag dricker inte öl
3. Jag kan således inte ha setts hållande en fulöl under RM. Ordet "igen" antyder dock att så skulle ha varit fallet. Det blir så lätt missförstånd.

Julia: underligt är att mitt intagande av rusdryck i hotellobby lyckas engagera dig så till den milda grad att du vill förbjuda det. Jag ska tydligen vara ett dåligt föredöme genom att dricka måttligt. Detta spårar jag tillbaka till ditt förvisso mycket konsekventa alkoholhat, eftersom alkoholintag öht verkar klassas som omoralisk handling i din bok.

11:06 em  
Anonymous Anonym said...

Att presidiet inte är representativt kan ju bero på att vissa personer inte önskar sitta där om inte man inte är nöjd med ordföranden.

Var för övrigt det motförslag som lades mer representativt?

11:44 em  

Skicka en kommentar

<< Home