onsdag, april 30, 2008

Mot Göteborg

Senare idag tar jag bussen (ja, det tar över 6 timmar) till forna hemstaden Göteborg. Det är som ett skämt men jag har inte varit där på nästan ett år, har besökt staden en enda gång (kan ddet verkligen stämma???) sen jag flyttade därifrån. Måste verkligen bli ändring på det!

Jag hinner träffa Lina och Isa vilket kommer bli som balsam för själen. Men sedan är det dags för KDU:s riksmöte. Det blir mitt nionde riksmöte i år. Är nog inte speciellt många av årets deltagare som slår det. (om det nu är något att eftersträva...:)

Känns konstigt att åka på riksmöte. Har väl i och för sig aldrig kännt mig så lugn som nu, fast det säger betydligt mer om hur jag brukar känna mig än hur jag känner mig nu. Det blir politiska diskussioner och till skillnad från förra året när jag satt ordförande så tror jag att det blir lite talarstol för mig. Men jag ska välja mina strider. Skulle man ta alla skulle man ju springa i talarstolen för jämnan...

Ordförandeval igen.

Jag håller på Matilda.

Både för hennes person och politiska inriktning.
En person som jag respekterar och tycker om. Som är pålitlig, står för sina åsikter och har integritet. Som är en otroligt fin vän. En otroligt bra förebild.

Politiskt för att hon står för en linje som betonar många av de frågor jag tycker är viktiga. Internationellt, skola, miljö, ungas hälsa och alkoholpolitik. Samtidigt som hon är mer "höger" än jag o i delar av mina "kretsar" har hon ofta kallats för högerspöket :) Detta ser jag dock som positivt på så sätt att jag inser att en som tycker precis som jag knappast skulle kunna vara en samlande person för KDU... Matilda talar tydligt om vad hon vill ha för KDU. Jag vill ha en ordförande som faktiskt driver på och har en åsikt samt talar om den oavsett om det skulle väcka irritation hos någon. (sen att en ordförande för ett ungdomsförbund när denna är vald självklart ska föra ut förbundets politik, det är ju helt självklart). Ett ungdomsförbund ska ju tilltala just ungdomar och även driva på sitt parti, inte vänta tills regeringen eller moderpartiet har en åsikt innan man tar ställning!


Med hopp om ett trevligt riksmöte. trots allt.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

kom på FEST!

5:20 em  
Anonymous Anonym said...

Ja, det blev ju betydligt roligare hos oss än hos er. Det var riktigt synd att Matilda inte blev vald och jag är uppriktigt ledsen för det. Det hade varit skoj att kampanja med en sån bra tjej. Det betyder ju iofs inte tat vi inte kommer göra det ändå. Men förbundsordförande smäller ju onekligen lite högre ;-)

8:44 em  

Skicka en kommentar

<< Home