onsdag, april 23, 2008

Två saker jag reagerat på...

... senaste tiden.

* Läste en artikel om att Tonårsaborterna i Stockholm ökar. Totalt sett minskar de dock.


– Det är inte själva aborterna som är problemet, utan graviditeterna. De går hand i hand med
ökningen av klamydia, och beror på att ungdomarna tar större risker, säger Lena Marions, överläkare på kvinnokliniken på Karolinska universitetssjukhuset.

Självklart skulle det vara otroligt mycket bättre om de här unga flickorna och pojkarna inte blev gravida och det kan och ska man naturligtvis försöka förhindra genom preventivmedel men framförallt genom att få människor att ta ansvar för sin sexualitet och konsekvenser av den. Vi behöver mindre press, mindre droger och närvarande föräldrar.

MEN, det räcker inte. Jag har mycket svårt att se att själva aborterna inte skulle vara ett problem. Självklart går detta tillbaka till vilken syn man har på när livets början och huruvida fostret är en del av kvinnans kropp eller något mer. För varje dag som går blir jag mer och mer bekymrad över det faktum att så många aborter görs. Dels för att jag tycker att abort är problematiskt i sig men också för att jag skulle önska att ingen skulle behöva fatta det här beslutet. Att ställas inför det valet måste vara fruktansvärt jobbigt.

Dessutom finns det många exempel på oönskade och oväntade graviditeter som vänts till något positivt och där barnet har blivit oerhört välkommet.

* Läste en annan artikel som jag inte hittar nu, om hur man som föräldrar ska hantera sina barns vilja att dricka alkohol innan de är 18. Vissa av råden var bra, typ att man ska se till att någon i hemmet alltid är beredd att hämta barnen - även om de bryter mot reglerna ska de veta att föräldrarna alltid ställer upp. Sen var det dock lite för mycket "man kan självklart dricka lite vin och visa på ett bra förhållningssätt till alkohol." Barn kollar självklart in hur föräldrarna gör och det bästa sättet att skydda sina barn från alkohol är givetvis att inte dricka alls. Självklart inser också jag att många tycker att detta är en för stor uppoffring och det är ju ok men det blir liksom töntigt när man ska börja nästan argumentera för sitt eget drickande genom att man genom att dricka måttligt skulle vara en bra förebild. Jag köper helt enkelt inte det.