Jag brukar inte ge mig in i teologiska diskussioner men vill ändå komma med en liten kommentar här. Det är absolut sant att det finns människor som predikar på ett sätt så att de får mer ära än Gud och det är helt fel. Men samtidigt så är det ju faktiskt så att Gud har avsikten att låta människorna få styra och ställa här på jorden och därav kan en apersonlig väckelse aldrig komma.
Om en väckelse inte kan komma utan människor så kommer den heller aldrig att vara perfekt då människor inte är perfekta.
Jag har uppriktigt ganska dålig koll på såväl floridaväckelsen som Todd Bentley men när jag läser bloggen och ser de saker som lyfts fram som negativa så är det en del saker jag håller med om men också några saker som jag tycker är mer eller mindre oviktiga.
Om nu Todd vill ha en massa tatueringar - so what! Jag har inga problem med hans tatueringar oavsett varför han valde att skaffa dem. Jag skulle aldrig tatuera mig så själv men om han vill det så är det väl precis lika okej som om han skulle välja att klä sig i kostym, som många andra predikanter.
Om det nu är så att han knuffar dem han ber för så är det väl onödigt och dumt, men å andra sidan kanske det inte heller är någon medveten strategi utan bara ett utfall av att det är mycket adrenalin igång när han ser mirakler osv.
Och jag håller helt och fullt med om att frälsningen är central, men det behöver ju inte betyda att helanden är fel. Det finns ett otal exempel på väckelser där helanden har lockat folk att komma och där de sedan fått frälsningen på plats. Väckelsen i Wales, Smith Wigglesworth mfl. Nu fattar jag iofs att Karlsten inte är emot helanden men i o med att frälsningen också finns med i Florida (så som jag uppfattat det) så förstår jag inte riktigt att han tar med "frälsning vs helande" diskussionen.
Jag tror att det finns en risk att vi förväntar oss att en väckelse skall vara på ett visst sätt och bäras fram av en viss typ av personer. Jag tror snarare att det ligger till så här: Vi som människor är olika, det vet Gud för det var ju Hans mening att det skulle vara så. Därför kommer det aldrig att finnas en väckelse som alla människor känner sig 100% hemma i. Istället kommer det förhoppningsvis att bli många olika väckelser där alla kan känna sig hemma någonstans.
Det innebär för mig två saker: - En predikant, eller dyl, som leder en väckelserörelse måste acceptera att den kanske inte kommer att locka alla. Och det är inget konstigt med det, vi är ju alla olika. - Vi som ser en väckelse men kanske inte känner att den är något för oss måste också acceptera att det kanske ändå är Gud som ligger bakom och att människor berörs på ett positivt sätt av den. Vi är ju som sagt olika.
Jag tror att vi på något sätt vill att allt skall vara anpassat till alla. Vilket är lite kul då vi inte tänker så på andra områden, vi tror inte att alla skall uppskatta en viss typ av musik eller vissa kläder. Men på något sätt kräver vi att alla skall gilla stuket på en väckelserörelse för att den skall vara av Gud.
En annan sak som jag tror att man skall ta med i bedömningen är att det nog aldrig har funnits eller kommer att finnas en väckelse som är 100% rätt. Av just anledningen att människor (ofullkomliga som vi är) är inblandade, vilket ju är en förutsättning då Gud inte tänker komma hit själv och styra upp saker (vilket är helt enligt Bibeln). När en människa försöker att följa Gud så kommer hon eller han att göra sina fel, vi har alla ett ansvar att bedöma det vi hör och inte tro blint på det någon säger. Men å andra sidan så betyder det att även en väckelse med inslag av saker som kanske inte är helt rätt kan vara bra på många sätt. Om vi väntar på den perfekta väckelsen och den perfekta predikanten så får vi vänta förgäves.
Nu betyder detta absolut inte att vi skall tillåta vad som helst eller acceptera irrläror. Men ibland kan vi nog göra klokt i att inte vara för snara att dra slutsatser.
Avslutningsvis så är det enligt Bibeln inte vår uppgift att döma vem som har rätt eller fel. Många nya företeelser som uppkommer kan dessutom vara svåra att förstå när de pågår och tydligare i backspegeln. Vi kan ibland göra klokt i att vänta med våra slutsatser och att överlåta åt Gud att döma vad som är rätt och fel.
2 Comments:
Jag brukar inte ge mig in i teologiska diskussioner men vill ändå komma med en liten kommentar här. Det är absolut sant att det finns människor som predikar på ett sätt så att de får mer ära
än Gud och det är helt fel. Men samtidigt så är det ju faktiskt så att Gud har avsikten att låta människorna få styra och ställa här på jorden och därav kan en apersonlig väckelse aldrig komma.
Om en väckelse inte kan komma utan människor så kommer den heller aldrig att vara perfekt då människor inte är perfekta.
Jag har uppriktigt ganska dålig koll på såväl floridaväckelsen som Todd Bentley men när jag läser bloggen och ser de saker som lyfts fram som negativa så är det en del saker jag håller med om men också några saker som jag tycker är mer eller mindre oviktiga.
Om nu Todd vill ha en massa tatueringar - so what! Jag har inga problem med hans tatueringar oavsett varför han valde att skaffa dem. Jag skulle aldrig tatuera mig så själv men om han vill det så är det väl precis lika okej som om han skulle välja att klä sig i kostym, som många andra predikanter.
Om det nu är så att han knuffar dem han ber för så är det väl onödigt och dumt, men å andra sidan kanske det inte heller är någon medveten strategi utan bara ett utfall av att det är mycket adrenalin igång när han ser mirakler osv.
Och jag håller helt och fullt med om att frälsningen är central, men det behöver ju inte betyda att helanden är fel. Det finns ett otal exempel på väckelser där helanden har lockat folk att komma och där de sedan fått frälsningen på plats. Väckelsen i Wales, Smith Wigglesworth mfl. Nu fattar jag iofs att Karlsten inte är emot helanden men i o med att frälsningen också finns med i Florida (så som jag uppfattat det) så förstår jag inte riktigt att han tar med "frälsning vs helande" diskussionen.
Jag tror att det finns en risk att vi förväntar oss att en väckelse skall vara på ett visst sätt och bäras fram av en viss typ av personer. Jag tror snarare att det ligger till så här:
Vi som människor är olika, det vet Gud för det var ju Hans mening att det skulle vara så. Därför kommer det aldrig att finnas en väckelse som alla människor känner sig 100% hemma i. Istället kommer det förhoppningsvis att bli många olika väckelser där alla kan känna sig hemma någonstans.
Det innebär för mig två saker:
- En predikant, eller dyl, som leder en väckelserörelse måste acceptera att den kanske inte kommer att locka alla. Och det är inget konstigt med det, vi är ju alla olika.
- Vi som ser en väckelse men kanske inte känner att den är något för oss måste också acceptera att det kanske ändå är Gud som ligger bakom och att människor berörs på ett positivt sätt av den. Vi är ju som sagt olika.
Jag tror att vi på något sätt vill att allt skall vara anpassat till alla. Vilket är lite kul då vi inte tänker så på andra områden, vi tror inte att alla skall uppskatta en viss typ av musik eller vissa kläder. Men på något sätt kräver vi att alla skall gilla stuket på en väckelserörelse för att den skall vara av Gud.
En annan sak som jag tror att man skall ta med i bedömningen är att det nog aldrig har funnits eller kommer att finnas en väckelse som är 100% rätt. Av just anledningen att människor (ofullkomliga som vi är) är inblandade, vilket ju är en förutsättning då Gud inte tänker komma hit själv och styra upp saker (vilket är helt enligt Bibeln).
När en människa försöker att följa Gud så kommer hon eller han att göra sina fel, vi har alla ett ansvar att bedöma det vi hör och inte tro blint på det någon säger.
Men å andra sidan så betyder det att även en väckelse med inslag av saker som kanske inte är helt rätt kan vara bra på många sätt. Om vi väntar på den perfekta väckelsen och den perfekta predikanten så får vi vänta förgäves.
Nu betyder detta absolut inte att vi skall tillåta vad som helst eller acceptera irrläror. Men ibland kan vi nog göra klokt i att inte vara för snara att dra slutsatser.
Avslutningsvis så är det enligt Bibeln inte vår uppgift att döma vem som har rätt eller fel. Många nya företeelser som uppkommer kan dessutom vara svåra att förstå när de pågår och tydligare i backspegeln. Vi kan ibland göra klokt i att vänta med våra slutsatser och att överlåta åt Gud att döma vad som är rätt och fel.
Hehe, det blev visst inte en "liten kommentar"...
Ha de gott!
Skicka en kommentar
<< Home