tisdag, januari 15, 2008

Om amerikanska Presidentvalet

Hade själv tänkt att skriva något liknande men när jag nu ser att den kloke Steven skrivit några rader och då är det ju rätt smidigt att länka dit. Det är demokrater, demokrater, demokrater.

När jag läste DN under julen (har ganska svårt för den tidningen som jag uppfattar som allmänt religionsfientlig) blev jag bara mer och mer positiv till de republikanska kandidaterna eftersom ledarsidan hade en förkärlek för att påpeka att vissa av dem är "religiösa extremister". Dessutom ska ju abortfrågan och huruvida de tror på evolutionen alltid tas upp... Den första av dessa är iof en viktig och relevant fråga som vi i detta land allt för ofta sopar under mattan. När det gäller den andra har jag lite svårt att se sprängstoffet om det inte är så att kandidater vill ändra i skolundervisningen etc.

Sen att jag av politiska skäl skulle ha mycket svårt att sympatisera med en republikan ja det är ju förvisso sant. Men under DN-läsandet ökade dessa sympatier avsevärt. Tvärtemot DN:s intentioner kan man tro...

vem jag håller på? Det är lite ångestladdat att inte ha en favorit känner jag... Försöker skaffa mig en sådan men det går lite trögt. Avkrävs jag ändå ett svar (vilket jag ju egentligen inte gör) säger jag idag inte vare sig speciellt oväntat eller originellt: Obama.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag rekommenderade Mike Huckabee till Friberg i höstas, han verkar väldigt nöjd med det. Men du är ju inte Henrik, och Huckabee har flyttat sig betänkligt i repressiv riktning i t ex invandringsfrågan sedan dess. samtidigt har han tagit avstånd från artiklar han skrev under som pastor om att kvinnan ska underordna sig sin man osv, och gjorde ist en mycket elegant utläggning över hur vi ska underordna oss varandra på en debatt häromsistens. Nu borde du kanske tycka att den frågan är irrelevant enligt ditt resonemang ovan, men jag vet inte om den är det..

Den här sidan organiserar kandidaterna som political compass (fast upp och ner), och är interaktiv så att man själv kan välja vilka frågor man vill jämföra sig på:

http://www.kieskompas-usa.nl/page/0/thema+s/

2:37 em  
Blogger Julia said...

ok! Tack för tips! Nej, det är inte irrelevant såklart. Jag tror ju inte på några åtskillnader mellan religion och politik i strikt mening. Men DN tycker väl det o det var ju det som var poängen.

Jag ska kolla in sidan!

2:56 em  
Anonymous Anonym said...

Ha, så det var du Olov som hade slagit dunster i ögonen på den gode Friberg! Han lyckades nästan omvända mig också... :)

Fast man har ju lite svårt att helhjärtat stödja en kandidat som ska "put IRS out of business" och som ska "protect the second amendment" till varje pris. Men det är kanske priset man får betala..

Ska man bara gå på hjärta känns Obama given. Det var nån neokonservativ krönikör i New York times som skrev att den som har ett kallt hjärta efter att ha lyssnat på Obama är omänsklig. Ligger väl något i det.

10:32 fm  

Skicka en kommentar

<< Home