onsdag, november 28, 2007

Den bästa artikel jag läst på länge...

...finns på Brännpunkt i Dagens SVD. Svante Linusson har skrivit under rubriken "Nyfacism kring Downs syndrom". Svante som själv har en dotter som har Downs skriver bland annat:

När ledande politiker och läkare inom sjukvården så grovt struntar i oerhört viktiga etiska frågeställningar börjar samtliga varningsklockor ringa från Europas mörka fascistiska historia om utrensningar av icke önskvärda.Vilket samhälle kommer det att leda till och vilken syn på avvikande får vi? Ett samhälle med enbart chefsöverläkare och landstingsråd skulle inte heller fungera särskilt bra.Det behövs faktiskt olika sorters människor för att få ett mänskligt samhälle.

Är det rimligt att vi ska satsa en massa skattepengar på tester som i slutändan syftar till att sortera bort barn? Nej, långt ifrån. Det är inte bara orimligt utan vittnar på många sätt om en horribel människosyn. Jag tror inte att alla som tycker det är bra med mer fosterdiagnostik skulle ha onda avsikter. Inte alls. Men jag tycker att vi verkligen måste diskutera konsekvenserna och förlängningen av den här utvecklingen. I slutändan så handlar det om människosyn.

Det har uppenbarligen inte protesterats så mycket eftersom det verkar finnas en ganska stor samsyn kring de här frågorna och det är skrämmande i sig. Det är dock inte för sent att ändra på det. Jag tar för givet att mina partikamrater runtom i hela vårt land kommer bidra till detta genom att våga diskutera de etiska frågorna. Om vi inte stannar upp den här utvecklingen kommer vi snart ha ett samhälle där människor väljer sina barn och de som väljer att föda barn som anses "avvikande" (vem är inte det egentligen?) får betala de extra kostnader det kan innebära med någon form av handikapp för de kunde ju "valt bort barnet".

2 Comments:

Blogger Tommie Nygren said...

Vill du inskränka aborträtten för att garantera att inga "avvikande" barn föds? Det är en knepig linje att gå på och här måste man ju fråga sig hur man ska lösa det.

Är det värre om staten tvångsaborterar oönskade foster eller är det värre om staten tvingar en moder att föda ett oönskat foster? Ska man bara få abortera friska barn? Etiken kring detta är inte lätt och min åsikt är att det är föräldrarna själva som ska välja - inte du eller jag eller "staten".

Vill du förbjuda all form av fosterdiagnostik för att förhindra gallring? Fast tillåta det för vissa problem (ryggmärgsbråck)? Och sen om man upptäckt Downs så får man inte abortera - men om man inte fått reda på det så hade man fått göra det?

Förstår du hur jag menar? Frågan är inte lätt och det bästa kanske är att inte svara på den utan låta just individen välja hur mycket och lite diagnostik de vill göra och sen själva få välja om de vill föda barnet?

Annars måste ju aborträtten inskränkas och det känns ju inte bra?

11:04 fm  
Blogger Julia said...

Nej,allt är inte svart eller vitt. Jag är också av åsikten att det inte ska lagstiftas om allt. När det gäller aborter så anser jag att varje abort är ett misslyckande och jag skulle gärna vilja se ett samhälle där aborter inte hade behövts göras. Däremot är jag mycket mycket tveksam till att ändra abortlagstiftningen utan stödjer i stort nuvarande svenska lagstiftning. Det faktum att jag inte tror att förbud och hårdare lagar är lösningen gör ju också att jag tycker att diskussionen och den enskildes val är så viktiga. Och det är väl just här jag tycker att så mycket mer kan göras. Varje person som kommer i kontakt med fosterdiagnostik måste vara medveten om de etiska frågeställningarna som följer därav. Dessutom bör vi starkt ifrågasätta om vi vill satsa våra gemensamma resurser på att selektera människor.

I övrigt funderar jag vidare.

11:16 fm  

Skicka en kommentar

<< Home