tisdag, november 20, 2007

Dags att ta ett steg tillbaka?

Stockholms läns landsting ska nu erbjuda alla gravida kvinnor att göra ett Kub-test som kan ge en tidig indikation på kromosomrubbningar hos foster, framförallt om fostret har eller inte har Downs syndrom.

I P1 morgon i morse debatterade Henrik Almkvist, chefsöverläkare med Maria Wengelin, Svenska Downföreningen.

Henrik Almkvist berättar att han tror att hälften så många barn med Downs kommer födas framöver. Dagen skriver om det här. Detta är ju hemskt. Inte bara för de barn som blir bortvalda utan säger också något viktigt om hela vårt samhälle. Det finns inga perfekta människor, bara olika slags ofullkomlighet.

Jag känner mig helt klart rädd inför den framtida utveckling på detta område.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag delar din oro. Medan många ogenomtänkt jublar över denna halvering av antalet handikappfödda, finns det samtidigt nåt skrämmande med att man så oproblematiskt blundar för fördubblingen av aborter och att olika nyhetsmedier m.fl. återigen försöker framhäva detta som något oproblematiskt och tvärtom positivt.

6:05 em  
Anonymous Anonym said...

Oerhört osmakligt. Frågan som skall ställas nu är inte bara "vill jag verkligen ha ett barn?" - utan också "vill jag verkligen ha ett 'dåligt' barn?". Och så sägs det att jag har en taskig människosyn...

12:54 fm  

Skicka en kommentar

<< Home