tisdag, juni 12, 2007

Ikon 1931

Har sedan urminnes tider prenumererat på Svenska Alliansmissionens tidning Ung Tro. Nu har den slagits ihop med Dagens tidning Gyro och blivit Ikon 1931 och jag har införskaffat em prenumeration. När jag skrev i blanketten var det av nyfikenhet men också för att jag kände att jag vill vara med och stödja tidningens existens. Efter att ha sett de två numrena, läst det ena från pärm till pärm och sneglat i det andra, kan jag bara säga: bravo!

Det känns som att ganska stora åldergrupper kan ha glädje av tidningen. Hittills har ämnena varit mycket intressanta (även om frikyrkotidningar generellt tenderar att kanske ha lite för mycket festival- och artistintervjuartiklar för min smak). Det är viktigt att inte väja för svåra frågor men samtidigt inte bli helt utsmetad. det hittills åstadkomna bådar onekligen gott. Jag har under läsningen slagits av vilken otroligt bra kvalité det är på text, bild och layout. Verkligen grymma skribenter.

I senaste numret som anlände till mig igår finns en artikel som jag tyckter var oerhört intressant och som jag kan rekommendera varmt för läsning. Tidningen har nämligen fört samman och intervjuat Sverigedemokraten David kronlid (som jag skrivit om här och här) och Markus Sand som är pastor i Rinkeby Internationella Församling. De båda delade rum på missionärsbarnsläger för 15 år sen. Sen valde de helt olika vägar. Jag blev dock ännu mer skrämd över Kronlid än jag blivit vid hans tidigare framträdanden i media (om det är möjligt...)