onsdag, april 11, 2007

Tre nivåer för nykterhet

Sitter på en IT-utbildning på jobbet och lär mig väl ändå ett och annat. Men skönt att känna att man inte är helt blåst när det gäller datorer. I fikapausen kom vi in på ett ämne som av någon anledning ofta kommer upp där jag deltar nämligen spriten. Nykterister kan ju vara provocerande och jag fick påståendet mot mig att "Ofta kan nykterister verka väldigt dömande men du verkar vare sig militant eller aggresiv". Jag fick lite lätt dementera detta. Även om jag naturligtvis inte vill vara dömande. Men militant det är jag sannerligen :)

Appropå spriten vill jag rekommendera en utmärkt ledare i favvotidningen dagen till ära. Den delar upp möjlig nykterhet i samhälls-, kollektiv-, och individuell nivå. Även om jag önskar att fler (och helst alla) skulle bli nykterister så pekar ledaren på det som göras för att bidra till minskat missbruk och lidande även om man själv inte är beredd att bli nykterist.