tisdag, april 03, 2007

Ekman till Nyhem

Såhär på lunchrasten kan det väl passa på att kommentera dagens "Dagen-nyhet" nämligen att Ulf Ekman kommer att predika på Nyhem i år. Jag är inte men har varit medlem i Pingst och tillhör inte dem som jublar idag. Känner mig lite dum för det. Ingången är säkert bra och jag är den första att skriva under på att vi har mycket att vinna på ekumenik. Samtidigt så tycker jag att det är lätt att digga ekumenik i teorin och oändligt mycket svårare i praktiken. Man konfronteras självklart nästintill dagligen kring ens trosföreställningar, kultur och andra uttryck och ibland är det skönt med åtminstone ett uns av andningshål från detta. Nu har nyhemsveckan iof inte direkt varit ett sådant andningshål för min del men det finns andra. Det är faktiskt jobbigt att kompromissa och försöka samlas kring det som förenar ibland. Erkänner jag. Det behöver dock inte betyda att det inte har sina poänger att verkligen försöka. När det gäller Uffe så sägs det att han tonat ner en hel del saker och närmat sig övriga kristenheten. (om än många väntar sig mycket mer i form av självrannsakan mm) Bra så. Men samtidigt problemet med framgångsteologin finns ju kvar. Vad jag vet har Livets Ord och Ekman inte alls fjärmat sig från en sådan teologi.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Varför måste Ulf avsäga sig framgångsteologin? Vad är fel med den? MÅNGA av bibelns grundpelare var välsigande av Gud inte bara på det andliga planet men även på det materiella. Abraham, Kung David, Salomon, the list goes on....

Ännu en gång - vad är felet med att predika att Gud vill vårt bästa?

Vad är bättre med den katolska (?) tradition med någon slags fattigdomsteologi som smugit sig in även i våra Pingstkyrkor????

mvh daniel.forslund@clubtele.se / http://blogg.aftonbladet.se/12216/perma/352412

11:08 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag är verkligen glad att enhet i Kristi kropp börjar synas, också i Sverige! Andens sanna enhet... det är ju det Jesus ber om i Johannes 17. När jag såg programmet och talarlistan för OAS-rörelsens nästa satsning blev jag mer än glad... Ekman kommer tala även där, tillsammans med folk från många andra sammanhang. När vi är ett, så kommer världen se och prisa våran Fader!

10:06 em  

Skicka en kommentar

<< Home