torsdag, april 05, 2007

Hemmets vän

De senaste veckorna har jag kommit i kontakt med tidningen Hemmet Vän. Innan dess har det egentligen bara skett när jag arbetade på äldreboende och en gullig tant erbjöd mig läsning eller för några år sedan då jag gick till Smyrnakyrkan ibland på torsdagarna och åt ärtsoppa för 15 spänn. Hursomhelst. Frågan jag ställer mig är vilken funktion tidningen fyller. Den är nämligen oberoende kristdemokratisk och vill utgå från kristna värderingar. Och kristdemokratiska tidningar finns det iof verkligen inte för många av. Men ändå. Vill man ha en skarp tidning på kristen grund finns ju Dagen som ibland rosar och ibland risar kristdemokraterna, vill man ha en skruttig tidning som mest risar finns ju Världen idag och vill man ha en tidning som inte är konfessionell, inriktad på idédebatt och mer interna nyheter finns ju Kristdemokraten. Den "lucka" HV då ev. kan fylla är den att ta partipolitisk ställning på konfessionell grund. Frågan är hur stort behovet är av detta? Fast tidningen har ju prenumeranter så visst... Men om någon ägnar sina tankar åt lika viktiga saker som jag och kan ge mig ett svar på HV:s funkton så hör av er :)

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

HV:s funktion är att skriva om saker som gamla frikyrkligamänniskor uppskattar att läsa. Det är därför de endast har typ 3 prenumeranter under 55.

2:52 em  
Anonymous Anonym said...

det är en perfekt mix mellan Allas och Dagen!

11:24 em  
Blogger Julia said...

hm, tror ni har poänger båda två. Johannas idé kan ju förklara det faktum att jag ändå diggar tidningen trots att jag har svårt att se behovet...

11:13 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag skulle vilja påstå att den ändå fyller en liten funktion som konkurrent till de nämnda tidningarna i samma genre. Likriktning och monopol i mediebranschen är inte bra för demokratin och den objektiva journalistiken. Även om dagen är "bäst" :-)

10:01 em  

Skicka en kommentar

<< Home