torsdag, februari 15, 2007

Ett argument jag inte förstår...

I diskussionen som åtminstonde är het inom interna kristdemokratiska kretsar kring den aviserade propositionen om Utländska kvinnors möjlighet till abort i Sverige dyker det titt som tätt upp ett argument som jag faktiskt inte riktigt förstår mig på. Nu senast hos Ella, som jag ju oftast både förstår och håller med :)

Argumenten om svårigheter när det gäller uppföljning och eftervård tycker jag är högst releventa och dessa bör tas på allvar. Däremot argumentet om att lagförslaget skulle riskera att urholka andra länders lagstiftning. Det tycker jag är minst sagt mer problemtiskt. Jag förstår det faktiskt inte. Ska vi strunta i att stifta lagar vi finner vara både rätt och rimliga för att andra länder inte håller med? Min inställning är följande: Tycker jag att en nuvarande abortlagstiftning är den bästa utifrån vad vi nu vet (vilket jag iof inte riktigt tycker) så borde jag ju rimligtvis tycka att den kan tillämpas oavsett om kvinnan heter Anna och är född och uppvuxen i Stockholm eller om hon heter Anna och är född och uppvuxen i Portugal. Jag är ledsen men jag ser inte det principiella problemet och varför hänsyn till andras nationella suveränitet i detta fall skulle väga tyngre än det principiella ställningstagandet i frågan kring abort.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Man kan se det som ett rent taktiskt argument. Det är ju samma argument som RFSU m.fl. hela tiden använt för att se till att abortfrågan inte hamnar på EU-nivå (vilket skulle "riskera" innebära att vi fick en strängare abortlagstiftning i Sverige). RFSU m.fl. hävdar att abortfrågan är en nationell fråga, därmed ska inte Polens inställning kunna påverka oss EU-vägen.

Genom att samma argument används nu från "pro-life"-håll får RFSU lite svårt i debatten. Då måste de bestämma sig, är abort en nationell fråga eller inte. Och är den inte längre en nationell fråga, och det därmed är ok att underminera andra staters abortlagstiftning, ja då kan vi lika gärna arbeta för en EU-lagstiftning på området. Något säger mig att RFSU inte är så sugna på det...

Själv tycker jag det hade varit en rimlig lösning.

10:53 fm  
Blogger Magnus said...

Fast det är inte samma sak.

Jag tycker inte lagen ska stiftas på EU nivå främst eftersom det tvingar andra länder till att förändra sin egen lag.

I fall sverige tillåter abort (eller att man tex kan gå på korgen fast man inte är 21) i sverige även för personer som inte är svenskar tvingar man inte andra länder att ändra sin egen lag.

Det är två olika nivåer IMHO.

1:58 em  
Anonymous Anonym said...

Det är just det många menar att man gör, att man i praktiken tvingar Polen m.fl. att liberalisera sin abortlagstiftning. Detta eftersom deras striktare abortlagstiftning blir obsolet när ett grannland utför aborter åt utländska kvinnor.

11:58 em  

Skicka en kommentar

<< Home