onsdag, januari 24, 2007

Diverse introduktioner

Har under förmiddagen varit på introduktion till min kurs i religionsbeteendevetenskap. Det är väldigt intressant. Problemet är att läraren fått för sig att vi ska "pröva något nytt" den här terminen vilket innebär något hel-flummigt projekt-arbete i grupp. Sånt säger jag nej till. Även om jag vet att det är nyttigt och lärorikt. Jag ska försöka skaffa mig ett par hemuppgifter istället alternativt utöva lobbying på diverse kursare så läraren inser att hans storslagna planer borde tas ned på jorden lite.

Vi fick bland annat en intressant genomgång över diverse världsomspännande undersökningar över människors egen uppfattning om sin religiositet. Sån här statistik är ju hur spännande som helst! Det allra mest intressanta var dock genomgången av resultaten från en studie som kommer komma någon gång i vår (jobbigt att jag inte kommer ihåg vad författarna hette). En grupp forskare har ägnat massa år att åka runt och studera karismatiska rörelser på plats och försöka finna orsakerna till att de växt så de senaste 25 åren och då i Latinamerika, Afrika och Asien. Jag kände mig helt pingstig under nästan hela genomgången :) Anledningen menade författarna var att dessa kyrkor erbjöd människor ett hopp, bidrog till att exempelvis migranter fick ett socialt sammanhang, att de kombinerade en "moralkonservativ" syn med ett radikalt socialt engagemang för jämlikhet och rättvisa vilket speciellt lockar kvinnor enl. författarna, att de återuppväckt lekmannaroller, bidragit till kvinnors frigörelse (fått leda bibelgrupper och liknande och familjen hålls samman genom att männen slutar dricka och får mindre behov av att vara macho), talar till hela kroppen, inriktar sig främst mot den religiösa erfarenheten och erbjuder religiösa kickar. Naturligtvis var denna beskrivning generaliserande. Men väldigt intressant.

Om en liten stund ska jag på introduktion till nästa kurs som heter Tros- och livsåskådningsvetenskap. Först ska vi välja att läsa antingen religionsfilosofi eller systematisk teologi. Jag lutar åt det första. Egentligen vill man väl läsa båda.