måndag, januari 22, 2007

projekt

Ibland bara kommer det över mig hur otroligt okunnig jag är. Det finns massa länder jag knappt aldrig har hört talas om, måste-filmer jag inte ens varit i närheten av att se, klassiker som inte blivit lästa, "nya frågor" jag inte har någon åsikt i osv. Jag blir stressad av det. Men min nya strategi är att verkligen försöka göra något åt det. Skapa en lista på projekt som ska ge mig mer kunskap. Och börja bocka av. Risken är ju att listan bara blir längre och längre ju fler "projekt" jag tar mig för. Men jag får väl ta den risken.

Första blir att läsa på om "Emerging Church". Hittills har jag haft grymt svårt att förstå vad detta innebär - inte minst i praktiken. Så nu ska jag göra ett helhjärtat försök att förstå mig på vad det är och går ut på. Lär återkomma med kommentarer.

4 Comments:

Blogger Emil said...

Grattis till idén att studera lite Emerging Church.

Här kommer lite grundtips om du vill studera rörelsen. Naturligtvis finns det tusen andra böcker ochbloggar som andra skulle säga måste finnas på måste-listan, men det här är mitt ruggigt selektiva urval:

Böcker:
Brian McLaren: En ny sorts kristen. Första delen i en triologi som på ett förkunnande sätt tar sig an frågor som postmodernism, bibelsyn osv osv. En milstolpe inom EC

Brian McLaren: En generös radikalitet – därför är jag en missionell, evangelikal, post/protestantisk,
liberal/konservativ, mystisk/poetisk, biblisk, karismatisk/kontemplativ, fundamentalisk/
kalvinistisk, (ana)baptistisk/anglikansk , metodistisk, katolsk, grön, förkroppsligande,
nedstämd men ändå hoppfull, framväxande, ännu inte färdig kristen.
Ja, titeln är lång men kul. Flera otroligt viktiga kapitel, bland annat kapitlet om "de sju Jesusar jag känt" (kap 1), om en missionell kristendom (kap 5) och en inkarnationell kristendom (kap 17)

Rob Bell: Elvis som hötorgskonst. Rob Bell är pastor i en stor kyrka i Grand Rapids, USA, och har skrivit en mycket bok som tar sig an ungefär samma teman som McLaren, men på ett lite lättsammare sätt. Ladda också gärna ner hans predikningar på mhbcmi.org Han är en grym predikant!

James K.A. Smith: "Who's afraid of Postmodernism? Taking Derrida, Lyotard and Foucault to Church". En mycket viktig bok som fördjupar McLarens postmoderna analys och som också pekar på vilka konkreta vägar som Smith anser att den postmoderna kyrkan bör gå. Och hans slutsatser förvånar kanske många ...

Artiklar:

Diskussionsforum:
Re:tro Ett bra svenskt diskussionsforum där många emergenttankar bollas.

Bloggar:
Jason Clark
Jesus creed
Tall Skinny Kiwi

11:33 fm  
Blogger Josef Bengtson said...

Några av böckerna i Emilios lista kan du låna av mig!
Just holla!

3:26 em  
Anonymous Anonym said...

Emergent ar overskattat (men kommer att bli ganska skont som kontrast till all denna trosforkunnelse som jag lever i fn).

Olov, medlem i Gbgs kanske mest emergenta forsamling, Matteus i Majorna

1:20 em  
Anonymous Anonym said...

Jag tror att den heter Kristen på nytt sätt. Grym bok. Har betytt orerhört mycket för mig. Befriande. Finns på adlibris:

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9179994989&s=1

11:13 fm  

Skicka en kommentar

<< Home