tisdag, januari 16, 2007

Perfektion: den dag alla i Sverige är ateister?

Läser i nr 4 av Humanisternas tidning Humanisten på s 7. en intervju med tre unga humanister som berättar om sitt engagemang i organisationen. En av de intervjuade Felicia Gilljam, som intervjuades som ung ateist i SVD ganska nyss får frågan om vad som får henne att jobba för humanisterna tex. en regnig torsdagsmorgon. Svaret blir som följer:


"Humanisterna har en oerhört viktig uppgift i dagens samhälle. Sverige är i och för sig ett
mycket sekulärt land, men den dag vi slutar kämpa för perfektion har vi gett upp hoppet."

Jag har förvisso också ofta undrat vad det är som egentligen driver humanisterna eftersom iallafall jag upplever att de enbart samlas kring en negation så frågan är definitvt befogad. Men jag kan såklart inte låta bli att undra ännu mer när jag ser svaret. Det är ordet perfektion jag hakar upp mig på. Känns lite lätt...totalitärt. Inträffar perfektion den dag som Sverige inte har några människor som är troende av något slag? När jag slutar tro på Gud blir Sverige och världen genast en bättre plats då?

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

När alla är ateister kan vi äntligen slippa kriget mot terrorismen!

9:03 fm  
Blogger Gärningsmannen said...

Av de olika inbördeskrig som ägt rum mellan 1955 och 2001 har 22 procent varit mellan stridande parter som betecknas som religiösa, 25 procent har varit mellan minst en religiös och en sekulär part, 52 procent har varit mellan sekulära parter. Ateism är förbundet med folkmord i Kambodja, Kina och Sovjet. Religion är knappast det största problemet när det gäller terrorism, krig och andra konflikter. Det kan till och med bli värre utan religion.

9:25 fm  
Blogger Magnus said...

Emedan jag håller med jullan på några punkter slutar jag aldrig förvånas över hur folk försöker förknippa ateism med diverse diktaturer som drivits av någon annan ism. Ateism är inte drivkraften till krig.

varför bara räkna inbördeskrig? skulle vara kul med källa också.

5:23 em  
Blogger Gärningsmannen said...

Tanken var inte primärt att förknippa ateism med krig (även om det inte är omöjligt), utan att visa att det inte är religion som är orsaken till konflikter. Källan beaktar dock enbart inbördeskrig: http://www.cidcm.umd.edu/inscr/mar/.

6:19 em  
Anonymous Anonym said...

Jag menade perfekt sekulariserat, vilket jag tycker framgår av citatet. Sekularisering innebär inte ateism. Det innebär fullständig religionsfrihet, att du ska få tro precis vad sjutton du vill utan inblandning från staten. Så länge en livsåskådningsorganisation särbehandlas i det offentliga rummet, såsom Svenska kyrkan särbehandlas idag, är inte Sverige fullständigt sekulariserat.

Angående huruvida Humanisterna endast samlas kring en negation, läs vårt idé- och handlingsprogram som finns på humanisterna.se. Ateism är endast en negation men humanism är mycket mer än ateism.

7:11 em  

Skicka en kommentar

<< Home