tisdag, januari 09, 2007

Boktips

Är just nu inne i läsningen av två böcker som jag finner otroligt intressanta. De är delvis helt olika men läsningen av den ena berikar läsningen av den andre. Jag vill därför ta tillfället i akt att rekommendera böckerna. Den ena heter "Guds Återkomst - en studie av Gudsbergreppet inom postmodern filosofi" och är skriven av Jayne Svenungsson som är lektor i Systematisk teologi vid Teologiska Högskolan i Stockholm. Boken beskriver, som titeln antyder hur Gud efter att tidvis och bitvis varit "ute" återigen tagit plats som ett centralt "tema" i den nutida filosofiska diskussionen. Boken är inte sådär väldigt lättläst direkt, det är Svenungssons avhandling men på det hela taget är den ändå relativt enkel att ta till sig med tanke på hur många olika referenser som görs kors och tvärs till olika filosofer/teologer och strömningar.

Den andra boken är Viskningar från katakomberna - Skisser för en kristen motkultur av Magnus Malm som bland annat är mottagare av CS Lewis- priset.
Ur bokförlaget Libris beskrivning av boken:

"Viskningar från katakomberna: "Den här boken är skriven i övertygelsen att den kristna kyrkan i grunden inte kan förnyas genom någonting som ligger utanför henne: trender, idéer, värderingar, metoder. Hon är som ett träd: det är bara från rötterna hon kan få liv. Bara genom att återvända till vårt ursprung kan vi förstå vart vi är på väg", skriver författaren Magnus Malm i förordet till denna bok."


Boken består av ett antal kapitel och läses med fördel långsamt. Själv har jag knappt aldrig varit med om en bok som sammantaget gett mig så mycket tankar som inte sällan är tämligen uppfodrande. Jag håller inte med författaren i varje stycke även om jag inser att ibland när jag blir lite lätt stött är det väl antagligen för att det ligger mycket i det jag blir stött av.

Ett av bokens kapitel har titeln: "Att följa Kristus i skuggan av George W Bush" och är enligt mig en av bokens höjdpunkter. Kunde inte sluta läsa även om klockan var alldeles för mycket. Samtidigt insåg jag ganska snart att jag direkt när jag är färdig med boken borde läsa den en gång till. Och gärna att någon annan i min närhet gör det så vi kan diskutera.