torsdag, september 14, 2006

Upprörd

... jag hade visst en del energi kvar. Det var kanske materialutdelningen under kvällen som gav den nödvändiga påfyllningen. Eller så är det bara ironi. En av mina bästa vänner ringde mig under förmiddagn och talade om en artikel i Dagen som hade upprört henne. Alltså har jag haft hela dagen på mig att försöka smälta det hela något men nu när jag läser blir hag ju såklart vansinnigt uppröd ändå...

Debatten om kvinnliga vs. manliga föreståndare i frikyrkor rullar tydligen vidare. I en intervju säger Pekka Kattaari att att kvinna kan vara söndagsskollärare men inte föreståndare eftersom en föreståndare ska vara en god lärare och det kan inte en kvinna vara. Alltså resonemanget är ju ologiskt. Vad är det man agerar som i söndagsskolan? Jo, just det SöndagsskolLÄRARE. Vad är det man gör om inte undervisar? Och hur är det möjligt att det skulle vara mindre viktigt vilken undervisning barnen får? Det är ju där saker och ting grundläggs. Jag tycker tvärtom att söndagsskollärar-rollen borde kräva en hel del men för min del tror jag inte att dessa egenskaper är könsbundna. Jag blir verkligen trött. Jag kan inte se något annat skäl än att det är okej att kvinnor undervisar så öänge de gör det i skymundan (gärna i källaren där söndagsskolan ofta håller till) men när hon ska synas och inneha en "position" som de facto innehåller en del makt då blir det helt enkelt för skrämmande.

1 Comments:

Blogger k said...

WORD jullan! blev också grymt upprörd när jag läste det. fint att du tar upp det.

10:57 em  

Skicka en kommentar

<< Home