torsdag, september 14, 2006

Snäv defintition av "kristen"?

Riksförbundet Kristen Tro och Livsstil (RKTL) har tidigare "hotat" med att starta "Familjepartiet" som ska vara ett "kristet" alternativ i politiken. Nu har man istället gjort en lista på de politiker som man uppmanas rösta på om man är kristen. 33 personer återfinns på listan. Har dock inte lyckats finna denna i dess kompletta form.

Intressant är dock hur man kommit fram till vilka politiker som är "godkända". Man har berört tre frågor och haft färdiga svarsalternativ. Dessa är kristendomens bevarande, äktenskapet och abort. Natutligtvis med ganska svart-vita svars alternativ. Jag skulle troligtvis kunna få ett relativt "godkänt" resultat om jag fyllde i enkäten (vilket jag iof aldrig skulle få för mig att göra) men snacka om att ge en smal bild av vilka intressen "kristna" människor har. Sen när blev det av kristet intresse att ha en statsreligion exempelvis? Och är defintitionen av äktenskapet det allra viktigaste? Från min uppväxt i frikyrkan har jag exempelvis med mig engagemanget för mänskliga rättigheter och för en restriktiv alkoholpolitik. Men det är ju jag det...

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ja, jag håller helt med dig.
Kristen tro handlar om så mycke mer än det. Ibland undrar jag hur en del e funtade.. så mycke fokus på sk. "underlivsfrågor"... är väl viktigt men vi har ett klimat som håller på o kvävas pga vår livstil.. krig o elände, barn som tvingas bli barnsoldater etc... skönt att det finns några vettiga människor i frikyrkosverige... kul blogg för övrigt finns alltid någe kul o läsa../Samuel

11:23 em  

Skicka en kommentar

<< Home