söndag, september 10, 2006

Intressanta resultat

Kyrkans Tidning har nu gjort en enkät med de riksdagskandidater som står på valbar plats eller strax utanför. Kandidaterna har fått svara på frågor som om de kallar sig kristna, om kyrkorna ska få behålla vigselrätten, en sänkning av spritskatten och om fler eller färra flyktingar borde få stanna i Sverige.

2002 gjordes en liknande undersökning som jag var grymt tacksam för när jag skrev min (kära:)) uppsats eftersom jag använda enkätsvaren för att "hitta" bekännande kristna i de olika partierna.

Resultaten är intressanta, exempelvis att så många kallar sig kristna. När det gäller mitt eget parti är jag väl nöjd med de flesta svaren. De flesta, med några få undantag, vill inte sänka skatten på sprit. Men när det gäller frågan om flyktingpolitiken undrar jag för det första varför vissa avstår från att svara på frågan. En kandidat på valbar plats svarar att vi borde ta emot färre. Jag blir så upprörd att jag inte vet om jag kommer kunna gå till jobbet idag. Jag har bara en timme på mig att lugna ner mig och det kommer definitivt inte att räcka...

3 Comments:

Blogger Magnus said...

Tack för tippset

7:11 em  
Blogger Gärningsmannen said...

Är bilagan i Kyrkans tidning verkligen korrekt? Är inte Alf Svensson pingstvän, t ex? Det verkar som en del intervjuare slutat att fråga om annan kyrkotillhörighet om vederbörande är medlem i Svenska kyrkan.

10:29 fm  
Blogger Julia said...

Enkäten är vad jag förstår gjord genom ett utskick och sedan påminnelse. Därför har det väl varit upp till personerna själv att svara utan att få ngn följdfråga.

10:39 fm  

Skicka en kommentar

<< Home