fredag, september 08, 2006

Religiösa Friskolor

En tämligen intressant diskussion fördes i dagens utgåva av Människor och Tro. Deltagande var SSU:s Anna Sjödin, LUF:s Fredrik malm, Grön Ungdoms Alexander Chamberlain och KDU:s Ella Bohlin. Ella var grym och jag satt här och nickade åt allt ;)
Fredrik Malms argumentation är högst rimlig även om jag inte håller med om alla slutsatser. Anna Sjödin däremot. Hej, kom och hjälp mig. När ett argument mot religiösa friskolor är att Kristdemokraterna fick en hög andel röster vid Livets ords skola för ett bra tag sen ja... då borde man nog tänka ett varv till. Ellas kommentar om att Anna nedvärderar deras rösträtt var klockren och tål att lyssnas på.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ja du har en poäng, 90 procent kristdemokrater, några moderater och en och annan sverigedemokrat så ser ju verkligen befolkningen ut i landet. Religiösa friskolor är nog bara något som kd och andra fundamentalister drömmer om. I den debatten har verkligen Ella fel åsikt.

/J

8:57 em  
Anonymous Anonym said...

Tackar för länken! Det var en klart intressant debatt.

Som troende, så blir jag väldigt upprörd av hur nedsättande Anna Sjödin är sin ton mot "de religösa". Om hon tillhör den nya maktgenerationen i socialdemokraterna så känner jag mig ganska orolig. Jag vill ha politiker som inte bara ser religion som ett problem utan främst som en tillgång!

/Andreas

2:24 em  
Blogger Julia said...

exakt. Man kan ju bli allmänt trött när religion hela tiden målas ut som den stora motsatsen till allt vad vetenskap och framsteg heter. Religion är för många människor oerhört betydelsefullt och ska självklart behandlas med all sorts respekt!

3:41 em  
Anonymous Anonym said...

Lyssnade på debatten och kan inte förstå problemet. Tror att Sjödin är lika kristen som många av oss. Att vara kristen innebär inte att vara för friskolor. Se på mig exempelvis. Eftersom jag inte vill se muslimska friskolor vill jag i konsekvensens namn inte heller se kristna friskolor.

/J

5:57 em  
Anonymous Anonym said...

(1)
Sjödin menar att religionsfriheten (barnens) kränks(!) när föräldrar väljer en religiös friskola åt sina barn.

Det är väl rimligt att föräldrar kan favorisera värderingar och trosuppfattningar medans barnen växer upp. Det kan absolut ske på ett sunt sätt!

(2)
Sjödin menar att det saknas ett vetenskapligt synsätt, att barnen måste lära sig ett kritiskt förhållningssätt till allt som förmedlas.

Jag har gått på en kristen friskola under hela grundskolan. Jag tror absolut att jag har lärt mig detta. Det finns t.ex. så mycket olika uppfattningar bland kristna att man hela tiden får ta ställning till olika tankar och påståenden kring tron.

(3)
Sjödin menar att det skapar fördommar om olika grupper lever skilda i samhället.

Här har hon ju en poäng, det stämmer säkert. Hon missar dock det viktigta, att det oftast finns en respekt och förståelse för religionens roll i en människas liv. Detta är något som man kan fundera på om de kommunala skolorna alltid är så bra på att förmedla?!

(4)
Sjödin för en, utifrån hennes ideologi, rimlig armumentation. Dock är den kantad med nedsättande uttryck som t.ex. " ...när man då stänger in vissa grupper i väldigt speciella skolor... "

/Andreas

11:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home