fredag, september 08, 2006

skrämd och trängd

Har tillbringat ett antal timmar i vår valstuga på Kungsportsplatsen idag. På förmiddagen fullkomligt kryllar det av elever och det är ju inte att man undrar vad alla kommer ifrån samt om inte de kunde samordna sig lite mer... alla behöver kanske inte ställa sig på kö för att sedan ställa exakt samma frågor? Nej, nu ska jag vara snäll...
Hursomhelst, de flesta elever är snälla och undrar om det de frågar om. Men det finns ju undantag. Idag var det en grupp om fyra personer som kändes ganska aggressiva. De trängde mig liksom längre och längre in i ett hörn och jag fick till slut be dem ge mig lite utrymme. När de började fråga kände jag mig skrämd.
"Vad tycker du om invandrare"? var första frågan för att sedan följas av frågor likt. "vad tycker du om att människor kommer hit och lever på "våra" bidrag, vägrar ta av sig sina slöjor etc. etc. Jag protesterade och vägrade ställa upp på problembeskrivningen och mitt svar på frågan om språktest var antagligen väntat men mottogs ändå med besvikelse. Man undrar ju vart värderingarna formats? och så finns det de som på allvar förespråkar en värderingsfri skola... pust.