torsdag, augusti 03, 2006

Saker Jullan inte förstår

Min folkhögskolelärare standarduttryck var "Det är mycket man inte förstår". Den främsta av dessa saker i min värld är varför inte fler människor är nykterister.
I en utmärkt artikel i Dagen idag beskrivs alkohol som utvecklingshinder i fattiga länder. "Bara" detta är väl skäl nog för att välja en helnykter livsstil. Som nykterist får man ständigt och jämt frågan "Varför dricker du inte alkohol". Iof stör jag mig litegrann på frågan då jag anser det vara mer befogat att fråga människor varför de dricker alkohol. Jag menar vi går ju inte runt och frågar människor "Varför knarkar du inte?". Hursomhelst. För mig är det inte svårt att finna ett bra svar på frågan - problemet är att det finns så många anledningar till valet av nykterhet att jag inte vet var jag ska börja och det hela riskerar att leda till en lång föreläsning/brandtal från min sida.

Det sammanfattande svaret är
- Jag tror att världen sammantaget vore bättre utan alkohol

men i övrigt (utan inbördes rangordning)...

- riskerar inte att bli alkoholist
- sparar pengar
- kostar samhället sådana summor varje år
- Människor kan alltid lita på att du är vid dina sinnens fula bruk
- Du kan alltid köra om en situatiuon uppstår att det krävs
- Du kan vara ett stöd för de som har problem med alkohol genom att de kan få lättare att säga nej när du gör det.
- Utan alkohol i samhället skulle brotssligheten minska radikalt. Mindre mänskligt lidande och sparade pengar som kan användas på bättre saker.

och så vidare. Så varför är inte fler människor nykterister?

9 Comments:

Blogger Meeri said...

OJ oj Julia, du har så himla rätt! Jag måste väl med handen på hjärtat erkänna att jag lagt min nivå på att det är okej med ett (inte mer!) glas vin. Varför? jag är dödsless på att förklara mig hela tiden!! Och det enda glaset vin köper mig fri från alla diskussioner. För det mesta blir det en cola alltså, men i middagssammanhang blir det kruxigt.

10:44 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag bor i en kommun som år efter år visar upp ett av Sveriges sämsta företagsklimat.

För att få igång en dialog mellan dialog mellan politiker och företagare
så kom kommunledningen på att man börja med träffar på puben...

Och vad blev resultatet?
Jo, träffar med smått berusade politiker och företagare med alkoholproblem som gick runt med en starköl i handen.

De seriösa insåg det meningslösa med att gå på träffarna.
Året efter hade förtroendet för kommunledningen och företagsklimatet rasat ytterligare...

11:09 fm  
Blogger Mats Reimbertsson said...

Sakta i backarna! Något positivt kan du väl ändå tillstå det finns med Bacchus nektar. Om inte den ljuva alkoholen orsakat floder av kreativt författande och musikaliskt skapande hade vi missat mycket. Ingen J.Cash:sk storhet, noll Hemingway, nix Brott och Straff, otal förlorade måleriska mästerverk av Vincent Van Gogh å Warhol för att bara nämna två. För att inte tala om allt gott som de belgiska munkarna kunnat utföra tack vara sin himmelska öl-produktion!

5:21 em  
Blogger Julia said...

även OM man skulle kunna finna ngt positivt med spriten som du anför så tycker iaf jag, om man lägger det positiva och det negativa i två vägskålar, att det negativa väger över. Milt uttryckt. Och det ä'r ju dithän jag vill dra det. Och av en sådan insikt borde man rimligtvis dra praktiska konsekvsener - även om det innebär att avstå från något man eventuellt tycker är gott/skojigt.

6:08 em  
Anonymous Anonym said...

Är det inte ganska vettigt i sammanhanget att skilja på bruk och missbruk av alkohol?

7:37 em  
Blogger Julia said...

den distinktionen kan man självklart göra. Men det är ju inte det inlägget hqandlar om utan om att även säga nej till bruk på grund av all skit som missbruket leder till. Sen är jag iof inte så säker på om jag tycker det finns en kvinskarp gräns mellan bruk och missbruk. men tar gärna emot hugg o upplysning.

7:44 em  
Blogger HC said...

Jag kan inget annat än att instämma med Julia. Tilläggas kan väl att frågan om "varför" ställs mer i Sverige än i andra länder. Så fort man skiljer sig mot normen i Sverige, så ska man behöva försvara sig. Samtidigt vill ingen i Sverige vara som "Svensson". Vi har alla ett behov av att vara unika på något sätt.
Mr Reimbertsson, har du aldrig funderat över hur många mästerverk vi kan ha gått miste om på grund av alkoholen? (ps. du uppmärksamma väl min respekt mot dig genom att titulera dig med "mr" ;) )
Meeri, att få förklara varför man inte dricker alkohol ser jag som en förmån och har många gånger varit med om att det har blivit en öppning för vidare samtal (läs flört ;) )

9:38 em  
Blogger Meeri said...

I och för sig har du till viss del rätt Hanna. Mitt problem har varit att förklara för alla mina gamla vänner varför jag helt plötsligt inte dricker längre. Och att jag går i kyrkan.. Jag har ju varit en sån där "förtappad" själ som jobbat och sprungit på nattklubb tidigare. ;)

11:38 em  
Anonymous Anonym said...

Helt rätt, as usual av bloggaren. För oss som sett verkligheten av denna fina avslappnande sanningssägande dryck så är det verkligen på tiden att bilda opinion för en nykter livsstil.

Andelen unga svenska tjejer som råkat ut för alkoholförgiftning har tredubblats mellan 1987 och 2004. Varje DAG tas 36 svenskar in på sjukhus för akut alkoholförgiftning.
(Källa: http://www.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=803&a=6634 )

Är det inte värt någon reaktion alls, vid sidan av medias vintips och glorifierande ölreklam?

/d.

3:01 em  

Skicka en kommentar

<< Home