fredag, oktober 30, 2009

Ett djupare brus i tystnaden

Har precis läst Ola Sigurdsons "Ett djupare brus i tystnaden - trettio texter om Gud och människan". En väldigt bra bok som jag definitivt inte läst för sista gången. Jag brukar ju gilla det Ola skriver. Dels för att det är tänkvärt men också för att det är så bra skrivet.

Texterna är strukturerade utifrån sex teman: hungern, kroppen, Kristus, städerna, döden och Gud.

Låt mig bara ge dig några glimtar:

"Vi har förflyttat oss från Guds hus, över Folkets hus vidare till Varumärkets hus. I centrum av våra tempel finner vi inte ett altare eller en talarstol, utan en bankomat."

"För den människa som drabbats av Guds nåd handlar det snarare om något mer än lyckliga känslor eller sunt förnuft. Det handlar om att ha blivit drabbad av Gud, att ha blivit bränd av Gud, att ha fått ett märke i själen som vägrar försvinna.

Mitt enda problem är att boken typ verkar omöjlig att få tag på för köp.

1 Comments:

Blogger Unknown said...

Hej!

Du skriver: ” "För den människa som drabbats av Guds nåd handlar det snarare om något mer än lyckliga känslor eller sunt förnuft. Det handlar om att ha blivit drabbad av Gud, att ha blivit bränd av Gud, att ha fått ett märke i själen som vägrar försvinna.”


Efterföljare från alla stora religioner hävdar ”mirakler”, att de har blivit kraftigt berörda av Gud och att de har kontakt med Skaparen, men det betyder inte att upplevelserna beskriver en objektiv verklighet. Jag var hängivet kristen i sex år och hade många upplevelser som jag trodde beskrev en kontakt med Skaparen.. Men sen när jag studerade Messias undervisning och ”Moseböckerna” förstod jag att jag för att ha en relation med den Perfekte Skaparen måste göra mitt bästa att göra Hans vilja uppenbarad i ”Moseböckerna”. [Mitt vittnesbörd]

Messias hette Ribi Yehoshua. Hans namn blev sedan redigerat till Jesus och hans undervisning redigerade till ”Matteusevangeliet”. Hans ursprungliga undervisning finns rekonstruerad på Netzarim [Innehåller även bevis för mina påståenden om Ribi Yehoshua - Messias]

Anders Branderud

9:10 em  

Skicka en kommentar

<< Home