torsdag, november 27, 2008

Just nu i Jullans värld.

* Idag ska jag julpynta. Världens finaste ljusstake i mässing samt tomte från Second Hand i Huskvarna samt en plastgran från farfar och farmor. Den införskaffades i slutet på 80-talet och kläddes så länge farfar levde med färgade lampor. Det eller något annat kitschigt är vad som krävs för att göra min julpyntning fulländad. Tror bestämt att jag också ska se till att äta några lussekatter från baket med Ida, Elin och Maria i Lördags. Det enda negativa med gemensam bakning är att jag inte kunde proppa katterna fulla med russin utan fick nöja mig med par i varje. Men man kan sannerligen inte få allt.

* Tänker mycket på hur jobbigt jag tycker det är när jag upplever att människor inte ger mig en riktig chans. När jag blir dömd på grund av någons fördomar eller första intryck av mig. På grund av någon åsikt eller på grund av den bild de fått av mig genom att läsa denna blogg. Hur jag bara vill säga att det finns så mycket mer hos mig att upptäcka. Att jag kanske har så mycket mer att ge som liksom är allt annat än uppenbart. men så inser jag ju såklart att jag hela tiden gör samma sak. Dömer. Sorterar bort människor som potentiella vänner. Avfärdar för att den ju är "sån" eller "sån". Eller tycker på ett visst sätt. Gud hjälp mig.

* Har verkligen fått mycket att fundera på kring "Guds rike". Mycket utifrån predikningar och läsning av och om Lukas 17 och 18. Föreställningar från förr att bearbeta. En speciell sak som jag blev uppmärksammad på och som blev lite av en aha.-upplevelse är när det talas om nya himlar och en ny jord i 2 pet 3:9 att det grekiska ord för ny som används står för ny i förhållande till kvalité och inte ny i förhållande till tid. Hur Gud ska upprätta en försonad gemenskap. Vilket hopp. Som dessutom redan har påbörjats i och med Jesus. Detta får konsekvenser. Definitivt. Om jorden i egentlig bemärkelse inte ska förgås utan upprättas. Om det nu är så? Jag funderar vidare... gärna tillsammans med er.

* På youtube finns redan två låtar från konserten jag var på i tisdags att beskåda. Buffalo och Hockey Skates.

1 Comments:

Blogger Hanna said...

Vännen
Jag är helt inne på detta med nya himlar och en ny jord. Himlen ska komma hit, som min favvoteolog brukar säga. Leif Carlsson, that is. Han har skrivit en underbart bok om uppenbarelseboken, tröst och trots. Den ger verkligen hopp inför morgondagen, måste jag säga.

4:06 em  

Skicka en kommentar

<< Home