onsdag, juni 25, 2008

Tro på Sverige?

Svenska Evangeliska Alliansen har fått en ungdomsavdelning, YES!. Kan bli väldigt intressant att se vad de kommer hitta på i framtiden - speciellt då flera goda vänner är högst involverade i arbetet. Då jag är allmänt nyfiken (eller skeptiskt lagd, välj själv!:)) och inte genom att läsa tidningar och liknande riktigt har kunnat luska ut exakt vad det är YES ska göra/opinionsbilda kring så lusläser jag stadgarna (jag tillhör ju den lilla minoritet som blir glad över att se stadgar...). Vet inte direkt om jag blir klokare av min läsning men får väl sätta mig ner och mangla några styrelsemedlemmar med fler jobbiga frågor framöver :).

När jag läser stadgarna hittar jag nämligen följande punkt under § 5 syfte.

• verka för tro på Gud, tro på Bibeln, tro på människor, tro på Sverige och tro på framtiden ibland Sveriges ungdomar

Här måste det väl ha gått lite väl snabbt att skriva stadgarna eller? Meningsbyggnanden med de här kommetecknena blir liksom enligt mitt sätt att läsa väldigt, väldigt märklig.
Tro på Sverige? Vad är det? Nationalism? Det kan väl ändå inte vara det som menas? Hoppas jag innerligt...


Antingen dissar jag YES rakt av eller så yrkar jag på stadgerevision :)

2 Comments:

Blogger Josef Bengtson said...

Jo, varför en kristen ungdomsorganisation skulle vilja verka för "tro på Sverige" känns sannerlligen mycket märkligt.

Märklig känns även termen "evangelikal kompetens" som man säger sig vilja verka för att ungdomen skall få del av.

Men, jag skall följa Yes med intresse ...

6:05 em  
Blogger Andreas Holmberg said...

Ja, det kan ju i alla fall inte vara i samma bemärkelse som "tro på Gud". Men kanske i samma bemärkelse som "tro på sej själv" - d.v.s. tro på sin - eller landets - positiva potential.

Nåväl - nationalistvarning kan vara befogad. Om det var något som kristna sångförfattare under 1800-talet gjorde, så var det att i direkt polemik med den framväxande nationalismen skriva sånger om de kristnas rätta fosterland, d.v.s. himmelen och den nya jorden. Om skaran av "alla folkslag och stammar och språk".

Fast det utesluter ju inte att man hejar på Sverige i fotbolls-EM eller tror på Sveriges potential.

7:06 em  

Skicka en kommentar

<< Home