torsdag, december 06, 2007

att bryta sina principer...

...känns inte bra. Jag bröt en av mina förra fredagen och sedan dess känner jag något oroligt i magen. Och känner att det är lika bra att skriva om det här på bloggen så att jag kan lämna det. Jag misstänker i och för sig att du som läser detta kommer att antingen skratta åt mig eller skaka på huvudet. Men äsch, det struntar jag i.

Förra fredagskvällen drack jag glögg med en alkoholhalt 2,2. Den var kokad men enligt mina principer spelar det faktiskt ingen roll. (visst jag kan i vissa noga specificerade undantagsfall göra det men detta var inget sådant.) Det är inte lätt det här med principer vill jag lova...Nästa gång jag går bort för att dricka glögg ska jag ta med min egen HV71-glögg...

Så, ingen mer Blossa. Nu ska jag nog kunna sova gott igen.

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det är inte glögg. Det är saft. Hur gör du med filmjölk? Där är alkoholhalten 0,8.

10:10 em  
Blogger Julia said...

får som vanligt detta påhopp om filmjök och säger åter igen: sen när är filmjölk en del av alkoholindustrin?

10:35 fm  
Blogger Catrin said...

Julia!! Hur kunde du? Jag är chockad. Vid tillfälle ska du få receptet på min mammas otroligt goda svartvinbärssaftsglögg som dock min helnykterist till mormporsmor vägrade dricka med argumentet "jag pimplar inte". Trots att mamma vid flera tillfällen nogsamt påpekade att "men mormor, den är helt alkoholfri" sa gamla mormor bara frankt att
"jag pimplar inte i alla fall"

- se där en karaktär!

4:33 em  
Anonymous Anonym said...

Vad är alkoholindustrin? En världsomfattande konspiration som enbart definieras av Julia Forssmed? Om Arla och andra mejerier tillhandahåller alkoholhaltiga produkter tillhör de väl också alkoholindustrin. Koka filen nästa gång!

9:04 em  
Anonymous Anonym said...

Det är bra att det känns när man bryter mot en princip, annars är det ju inte en princip längre.
Även om jag sedan inte har gjort exakt samma ställningstagande som dig så har jag väldig respekt för det.
När jag ser hur många människor som får sina liv ödelagda av saker som hänt med alkoholens påverkan så kan jag också överväga att bli helnykterist.
Förvånande dock att det finns människor som orkar lägga energi på att kritisera någon annans ställningstagande när detta inte på något sätt skadar dem...
Vad gäller filen så kan jag inte uppleva att den har bidragit till så mycket misshandel, otrohet och osämja så att blanda ihop den med alkoholindustrin är ju bara ett skämt.

2:20 em  
Blogger Julia said...

tack Daniel!

3:02 em  
Anonymous Anonym said...

Blir glöggen mindre "en del av alkoholindustrin" om den kokas efter dina principer?

10:42 em  
Blogger Julia said...

ocgb: Inlägget gick ju just ut på att kokning inte spelar någon roll...

8:19 fm  
Anonymous Anonym said...

...och hur många har spöat sin fru på grund av för många glas 2,2 procentig saftglögg??? Proportioner och moderation, vänner extremister!

10:59 fm  

Skicka en kommentar

<< Home