tisdag, september 18, 2007

Riksdagens öppnande

Igår var det alliansfirande och idag deltar jag på riksdagens öppnande. Har precis varit i Storkykan på gudstjänst och snart sker själva öppnandet. Ikväll ska jag göra premiär som operabesökare. Kan ju vara på tiden att göra något kulturellt...

Gudstjänsten var intressant. Blev dock lite komiskt när jag typ hajjade till när Jesus nämndes från talarstolen. Är ju självklart väldigt naturligt att prata om Jesus i kyrkan, samtidigt så trodde jag att det mest skulle ske med lagom fina omskrivningar (vind, kraft ) och liknande. Före gudstjänsten har det förekommit en del debatt med anledning av att ansvarige Åke Bonnier inbjudit företrädare för judendomen och islam att medverka i gudstjänsten. Jag blir inte direkt upprörd men jag förstår kritiken. Samtidigt är jag som sagt ändå positivt överraskad. Gudstjänsten är (och ska självklart vara) frivillig och företrädare för olika religiösa samfund borde kanske istället ta tillfället i akt att bli bättre på att också de inbjuda till olika former av gudstjänster som de utformar i enlighet med sin övertygelse.