onsdag, juni 20, 2007

Vem är egentligen kung...?

Självaste kungen och drottningen befinner sig just i detta nu på Nyhem för att delta på en jubileumsgudstjänst med anledning av att pingströrelsen firar 100 år. Det är i och för sig fint och så att de tar sig tid att komma och fira och har säkert bra saker att säga! men ändå...det blir liksom lite för mycket om man förväntas vara sådär impad och superglad. Råder det en allmän-rojalistisk-stämning på plats?

Som tidigare varandes radikal republikan (republikan är jag fortfarande, dock inte lika militant ;)) kunde det nästan ta emot att sjunga kristna sånger där Jesus beskrevs som kung. Tyckte inte att det hade någon särdeles positiv laddning. Sen insåg jag ju att jag kanske istället borde stämma in ännu högre då Jesus ju är den evige "kungen". Till skillnad från världsliga monarker.

Nåväl, hoppas det inte är för kunga-hysteriskt på Nyhem, HC verkar lite väl uppspelt för min smak i sina rapporter.

Nyhemsfolket har väl fortfarande Jesus som sin kung? ;)

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Läste vad du skrev:
"det kunde nästan ta emot att sjunga kristna sånger där Jesus beskrevs som kung. Tyckte inte att det hade någon särdeles positiv laddning"

Jag började fundera på alternativen och hur mycket bättre de är...

Att i stället mycket hellre sjunga att Jesus är "President" och anse att det är bättre om Jesus var mer folklig, folkvald och möjlig att byta ut till någon mer populär med jämna mellanrum...

Att det är ideologiskt fel att just Guds son ( pga släktband) utses till kung.
Någon annan - av folket - som inte har kontakt med det gudomliga bör utses och hyllas i stället.

Frågan är, om det verkligen är bättre - och i så fall -hur mycket bättre är det???

4:13 em  
Blogger Julia said...

Men hallå. Jag insåg ju mitt misstag. Och att sjunga president var liksom inte alternativet även under min mer radikala period. Jesus kan ju liksom aldrig jämställas med en världslig ledare.

Jag var väl mer inne på att benämna Jesus som Herre, vilket mitt vokabulär fortfarande föredrar :)

4:16 em  
Anonymous Anonym said...

Jag förstod det... men kunde inte låta bli att fundera kring alternativen Jesus som president eller kung...

11:41 em  
Anonymous Anonym said...

Som jag ser det är Kungen på Nyhem-grejen en katastrof. Du har verkligen en poäng i din avslutning, att Jesus är kung. Detta är radikalt stoff som dom "frikyrkliga" helt tycks ha glömt bort. Vi erkänner JESUS som härskare, herre, president, kung (whatever) i kontrast till världsliga ledare. Min övertygelse är att Jesus är vår kung i politisk mening och att Guds kommande rike är ett politiskt rike! Och vår kung är en helt annorlunda härskare än systemets kungar och presidenter. Jesus regerar genom uppoffrande, utgivande kärlek (som på korset), inte genom makt, pengar och våld.
/Jonas Lundström, Örebro (www.alternativ.info.se)

8:13 em  

Skicka en kommentar

<< Home