onsdag, juni 13, 2007

Att välja och att välja bort

Förra veckan läste jag en artikel i Borås Tidnings om gav mig en sån där obehaglig känsla i magen. Intervjun var kommentar till Nupp-tester och det faktum att Borås ligger "långt framme" på området.

"Downs syndrom är ett relativt litet handikapp, men när föräldrarna till ett barn med Downs dör så klarar det sig inte. Därmed inte sagt att jag skulle ha älskat ett sådant barn mindre, men när jag nu fått ett val så skulle jag ha valt bort det, både för vår del, för barnets syskons skull och för barnets egen skull."

Jag avstår från att kommentera det hela närmare och rekommenderar istället att ni läser fortsättningen.
Jessica Steje som har hört av sig till tidningen och ger sitt perspektiv. Hon har en dotter med Downs syndrom. Här kan man läsa hennes oerhört tänkvärda brev.