torsdag, juni 14, 2007

Premiär som blodgivare...

...hade jag idag. Låg på britsen hela den tillåtna tiden och det pep o pep. Hade tydligen dåligt flöde... Eftråt mådde jag prima...till en början. När kommit upp på rummet svartnade det för ögonen och blodet rusade i takt med svettningarna samtidigt som allt flimmrade... hade druckit och ätit. Försökte komma på ngn att ringa men lyckades inte. Efter en traumatisk timme lyckades jag sätta mig vid matbordet och jobbarkompisarna intygade att den gröna färgen succesivt avtog. Tur det. Nu mår jag relativt bra. Frågan är nu hur jag ska göra med blodgivningen i fortsättningen. Vill ju ge blod men inte vara med om samma sak igen...

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ojdå, låter otäckt. Annars är ju blodgivning en bra grej :) Jag försökte bli blodgivare för ett par år sedan, men hade för dåliga blodvärden :(

9:07 em  
Anonymous Anonym said...

Underbart! Jag försökte ge blod i förrgår men fick nobben på grund av att det är 28 dagars karens efter USA-resor. Angående biverkningarna så blir det bättre efter ett tag, jag har gett ett 20-tal gånger och nu känner jag knappt av det. Det viktiga är att dricka litervis med vatten efteråt, sova länge och inte sporta eller anstränga sig några dagar efteråt.

3:56 em  
Blogger Unknown said...

Du måste stänga av mobilen när du ger blod... Men du kan vara lugn. Stressen avtar efter sådär 30 blodgivningar.

9:22 fm  
Anonymous Anonym said...

Nu blir jag faktiskt lite upprörd när jag läser följande hos smittskyddsinstitutet:

"Under 2006 blev 39.214 personer preliminärt accepterade som nya blodgivare. Av dessa hade en (1) person positiv hiv-test. Blod från första tappningstillfället används ej av säkerhetsskäl, även om hiv-testen är negativ, till patienter varför det inte finns någon risk för smitta från ”förstagångsgivare”."

Det står alltså att blodet från första tappningen inte används till det man som givare önskar!!!

Källa: http://www.smittskyddsinstitutet.se/publikationer/smis-nyhetsbrev/epi-aktuellt/epi-aktuellt-2007/epi-aktuellt-vol-6-nr-34-23-augusti-2007/

6:52 em  

Skicka en kommentar

<< Home