måndag, maj 21, 2007

sorg

Så… Här kommer då lite mer reflektioner från helgen. Känner ett enormt behov av att skriva av mig. På något sätt kändes det som spiken i kistan. Jag deltog på mitt åttonde riksmöte på raken. Örebro 2005 och Stockholm 2006 var väl iof inte några alltigenom muntra tillställningar, om riksmötet 2006 kan man läsa här.

Men nu var det liksom som att allt jag befarat blev definitivt. Hade jag inte haft min historia som KDU-medlem och hade inte KDU som förbund haft en så stolt historia hade jag idag knappats ens övervägt att bli medlem. Och det känns verkligen så tråkigt. För jag är verkligen ideologiskt sett helhjärtad kristdemokrat. Jag brinner för ett samhälle med gemenskap som ledstjärna. Dessutom finns mina största meningsfränder trots allt i ganska stor utsträckning inom förbundet.

Problemet är att KDU skärmar sig totalt från det arvet. Visionerna har gått från att vara ett ungdomsförbund som tar parti för de svaga, som sätter fattigdomsbekämpning och radikalt förvaltarskap på agendan, inte minst gentemot partiet. Nu är partiet betydligt mer progressivt. Och det säger ju liksom rätt mycket. Idag är strävan att bli både så nyliberala det går när det gäller ekonomisk politik samtidigt som det konservativa dragen odlas frekvent. Det är nationen och kungen. Men det är inte kristdemokrati. Vissa hävdar att de lägger förslag för att provocera. Men ursäkta mig så mycket, för vissa av oss skulle KDU kunna vara något mer än en lekstuga. För oss betyder det faktiskt något vad KDU tycker. Vi har lagt ner vår själ i detta förbund.

Det är inte kristdemokrati med strävan efter mer stängda gränser. Det är inte kristdemokrati med ”tredje gången gillt”. Vi har liksom en ideologi. Framförallt har vi den gyllene regeln. Det märks inte.

I ett ungdomsförbund handlar det om att ge och ta. Ska de falanger som finns kunna leva sida vid sida fordras respekt. Därför röstar man på människor man inte tycker likadant som men som man tycker gör ett bra jobb. Trodde jag. Och Gjorde jag. Men de senaste åren handlar det bara om att få bort de oliktänkande. Visst kan jag eventuellt förstå att jag o Marlene uppfattades som så provocerande att vi skulle bort till varje pris förra året. Det hela blir dock väldigt tydligt när man betraktar att vi bara några år innan hade en förbundsordförande med i princip samma åsikter, fast det är klart, att jag kallar mig feminist och principiellt är motståndare till monarkin hör ju iof kanske till saken ;)
När nu Steven röstades bort blev det hela bara föööör mycket. En så otroligt duktig kille som har all potential i världen som politiker. Ingen feminist eller vänster-stämplad person. Men han är engagerad i miljöfrågor och värnar vargen. Och det går ju inte…tydligen. Det är dock deras förlust och inte Stevens. Jag är övertygad om att vi och partiet kommer få se mycket av honom framöver.

Alltså, jag mår fysiskt dåligt. Över hur vi behandlar varandra. Över att se vissa människor jag suttit i styrelser med förändras så totalt. Förut var det respekt som gällde och vi tyckte lika ibland och olika ibland. Nu byts det sida, allt för den egna vinningens skull. Men säg mig, vad är en position värd om du inte kan se dig själv i spegeln och med stolthet kunna säga att jag står för det jag gör, jag följer mitt samvete och det får bära eller brista. Tycker folk om det jag gör så må det vara bra men jag måste vara sann mot mig själv.

Jag tror att de som startade KDU en gång i tiden skulle vara otroligt ledsna om de hade besökt riksmötet i helgen. Lika röstetal i omröstning om språktest, fortsatta krav om sänkt bensinskatt, och kraftigt sänkta socialbidrag. Varför ska en socialbidragstagare få se på Tv och använda telefonen liksom? KDU på 70-talet, kom tillbaka. Eller KDU för några år sen, kom tillbaka.

19 Comments:

Blogger Unknown said...

Samma sak som du upplever nu upplevde jag för några år sen och lämnade KDU. Ett beslut som jag inte ångrat. Det kan vara rätt kul att kämpa i motvind, men om du känner dig fysiskt utmattad av utvecklingen, så tror jag inte att det är nåt som du mår bra av. Lägg ditt engagemang nånstans där du är uppskattad i stället, dvs typ var som helst utom i KDU.

4:27 em  
Blogger Soledad Henriquez said...

Känner med dig. Känner som dig. Upp till kamp, som sagt.

5:17 em  
Anonymous Anonym said...

Att jag håller med dig kommer väl knappast som en överaskning. Förbundet må tillfälligt vara kidnappat av konservativa legoknektar, men detta tillstånd kommer snabbt förändras!

Erik

6:55 em  
Anonymous Anonym said...

Du är inte Kristdemokrat, fatta!

12:40 em  
Anonymous Anonym said...

Håller nog med anonym ... Det parti som i högst grad förkroppsligar 70- och 80-talets KDU är nog varken Kdu eller Kd utan Mp.

Kul att du uppmärksammades av politikerbloggen: http://www.politikerbloggen.se/2007/05/22/3168/

1:13 em  
Blogger Unknown said...

Jag delar inte Julias vurm för hippierörelsen, som var KDU på 70-talet, och jag anser att dagens parti ligger betydligt närmare de övriga kristdemokratiska partierna i Europa. Miljöpartiet är definitivt inte kristdemokratiskt, då det a) har en helt annan syn på miljöpolitik än förvaltarskapsperspektivet. b) väljer bort EU och en mängd internationella samarbeten. c) tar avstånd från tillväxt som ett medel att nå olika mål. Oavsett detta så anser jag att Julia kan motivera sina ståndpunkter i kristdemokratisk ideologi betydligt bättre än majoriteten på KDU:s riksmöten, varför påståenden om att Julia inet skulle vara kristdemokrat känns både onödiga och olämpliga.

4:26 em  
Anonymous Anonym said...

"Miljöpartiet är definitivt inte kristdemokratiskt, då det a) har en helt annan syn på miljöpolitik än förvaltarskapsperspektivet. b) väljer bort EU och en mängd internationella samarbeten. c) tar avstånd från tillväxt som ett medel att nå olika mål."

a - Jag dellar verkligen din åsikt att förvaltarskapstanken är ett grymt bra perspektiv att arbeta utifrån när man formulerar miljöpolitik. Men visst är det märkligt att man med denna princip i botten kan komma fram till så många gånger tokiga förslag som Kd och nu Kdu har gjort. Det är ju inte ens ett år sedan som förslaget om sänkt bensinskatt var en av de två viktigaste profilfrågorna hos kd. Därför, om jag får välja, föredrar jag ett parti som levererar en bra miljöpolitik framför ett parti som har en bra princip som ska styra dess miljöpolitik.

b - Håller helt med dig, det snäva nationella perspektivet som delvis genomsyrar mp är unket.

c - Den tillväxt som verkligen kan skapa goda mål är nog inte speciellt problematisk för mp. Problemet blir när tillväxten i sig blir målet eller att tillväxten sker till priset av ökad fattigdom eller miljöförstöring. Och här borde väl kd inte protestera? Förslaget om vårdnadsbidraget är väl just ett sådant förslag som i sig inte driver den ekonomiska tillväxten framåt, men som ändå kan skapa mer livskvalitet och välfärd?

9:33 em  
Anonymous Anonym said...

Du skriver: "Det är inte kristdemokrati med strävan efter mer stängda gränser. Det är inte kristdemokrati med ”tredje gången gillt”. Vi har liksom en ideologi."

Sakupplysning: Ingen i KDU vill ha stängda gränser, och tredje gången gillt (dvs efter 3e grova brottet för ex serievåldtäktsmän, döms man till maxstraffet för det 3e per automatik) gick inte igenom.

Men det symptomatiska för er som tillhör KDU-vänstern är er intolerans mot oliktänkande. Så fort någon testar en ny tanke, eller tycker annorlunda än er - ja då är ni där och dömer ut folk som icke-kristdemokrater och högerspöken. Har det någonsin slagit dig (som öppet deklarerat att du väljer Mp som ditt andra parti, värnar höga skatter abortturmism o insemination för lesbiska) inte skulle klassificiferas som kristdemokrater utanför Sverige o Norge?

9:54 em  
Anonymous Anonym said...

jag har debatterat de flesta politiska frågor fram- och baklänges med jullan, och det råder inget tvivel om att hon är kristdemokrat. Vilket iofs är beklagligt.

Olov, neo-frisinnad

10:58 em  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker att det är spännande att höra hur vänstern är förkrossad över att högern inte röstar på dem. Låt mig förklara varför jag röstade med KDU Östergötland och de andra ang. styrelsefrågan:

1. För att jag vill att förbundet skall tycka som jag.
2. För att deras kandidater var mer kompetenta än edra.

Dessutom har vänsterns otrevliga inställning gentemot de andra delarna av förbundet (någon kallade de konservativa exempelvis för "bruna", och du m.fl. hävdar att de inte är riktiga kristdemokrater) visat att ni inte heller vill samarbeta.

I övrigt är det en rolig syn på demokrati - att rösta som man inte tycker - som du förespråkar.

11:20 em  
Anonymous Anonym said...

Helt och hållet ensamma har "vänstern" skapat situationen genom att konsekvent dömma ut människor som icke kristdemokrater. En mindre tolerant skara människor än KDU:s sk. "vänster" får man leta efter. Här tycker man och gör som dem, annars skall man bort från aktiviteter eller så är man med stört någon konservativ avart som absolut inte kan kalla sig kristdemokrat.

8:15 fm  
Anonymous Anonym said...

Grattis KDU! Äntligen slut på flummandet... överväger att bli medlem..

8:48 fm  
Blogger Julia said...

"Sakupplysning: Ingen i KDU vill ha stängda gränser, och tredje gången gillt (dvs efter 3e grova brottet för ex serievåldtäktsmän, döms man till maxstraffet för det 3e per automatik) gick inte igenom."

Jullan: nej, det gick inte igenom men tendenserna finns och hur man kan motivera 3:e gången gillt ur ett kristdemokratiskt-ideologiskt perspektiv är för mig helt obegripligt.



Men det symptomatiska för er som tillhör KDU-vänstern är er intolerans mot oliktänkande. Så fort någon testar en ny tanke, eller tycker annorlunda än er - ja då är ni där och dömer ut folk som icke-kristdemokrater och högerspöken.

Jullan: Det är ju bara att beklaga att det uppfattas på det sättet. Om folk kallar sig kristdemokrater och resonerar utifr¨ån kristdemokratisk ideologi har jag full förståelse för att man inte kommer till exakt samma slutsatser som jag själv i alla frågor, man är naturligtvis kristdemokrater ändå!

Har det någonsin slagit dig (som öppet deklarerat att du väljer Mp som ditt andra parti, värnar höga skatter abortturmism o insemination för lesbiska) inte skulle klassificiferas som kristdemokrater utanför Sverige o Norge?

Jullan: Ursäkta? Jag värnar INTE höga skatter. Jag vill ha sänta skatter för arbete tex. men höga skatter på alkohol och miljöförtöring. Jag tycker alla aborter är lika problematiska oavsett om en svensk eller spansk kvinna gör dem och jag är DEFINITIVT INTE för insemination av lesbiska.

8:51 fm  
Blogger Julia said...

Tack Olov.

8:52 fm  
Anonymous Anonym said...

Vem sa något om stängda gränser?

10:11 fm  
Anonymous Anonym said...

Blir rädd bara av att läsa inläggen här, skulle nog inte överlevt riksmötet... Men tror på Erik - bra att du kämpar kvar där Jullan!
/Mimmi

2:11 em  
Anonymous Anonym said...

nu är jag inte det minsta insatt i KDU eller deras interna strider. jag har dock viss erfarenhet av ungdomsförbund. det är tråkigt när det bildas tydliga fraktioner som ställs mot varandra. självklart skall det få finnas olika åsikter inom ett förbund och det är viktigt att komma ihåg att den stora skillnaden är utåt mot andra förbund inte inom förbundet.

9:24 em  
Anonymous Anonym said...

"de blodigaste krigen är alltid inbördeskrigen.." TAW har kanske en poäng där.

11:20 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej!
Hittade din blogg via politikerbloggen idag.
Läser med sorg dina reflektioner över Kdu´s utveckling. Jag känner inte igen förbundet alls längre. Vi förändras alla med tiden, men värderingarna ska vara de klassiskt kristdemokratiska med solidaritet i förgrunden och inte de konservativa. Så tycker jag. Hoppas vi kan hitta en ny väg framöver. Désirée

2:52 em  

Skicka en kommentar

<< Home