onsdag, april 25, 2007

Lite ljusare

Idag är nog hormonerna aningens mer i ordning. Solen skiner dessutom!
Några saker:

- Ska idag äntligen kolla mitt blod för att bli blodgivare. Inte en dag för tidigt!

- Ställer mig frågan hur man inte kan vilja minska aborterna i Sverige? Detta för att jag läste det som en nyhet någonstans att regeringen vill göra just det. Det är kanske i och för sig en nyhet men jag förstår inte. Även om man inte delar den syn jag har på fostret som en skyddsvärd individ och av den anledningen ser aborter som problematiska borde man väl åtminstone vilja minska aborterna av andra skäl, att så få kvinnor och män ska behöva genomgå en abort. Kan vi minska ofrivilliga graviditeter skulle det göra att färre behöver fatta svåra beslut och många gånger också slippa må psykiskt dåligt. Skulle vi ta bort olika former av ekonomiska hinder och erbjuda stöd skulle de som idag väljer abort trots att de kanske egentligen inte vill inte behöva genomgå det. Jag kan faktiskt inte förstå hur det är möjligt att inte vilja det?
Sen är det klart att det finns flera skiljelinjer. Exempelvis mellan att "bara" vilja minska antalet ofrivilliga graviditeter och att inte tycka att det räcker. En icke önskad graviditet kan faktiskt bli ett välkommet barn. Men det är inte förbud som åstadkommer det.


- Mamma kommer hit imorgon kväll o stannar ända till tisdag! På måndag får jag min lägenhet och då kommer även Pappsen med flyttlasset.

- Min gymträning håller i sig.

- Om en vecka är jag i Bryssel för första gången.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag håller med dig. Problemet är att Sverige som ett av få väst-länder inte har givit någon myndighet ett uppdrag att minska aborterna. Det närmaste man kommer är att "minska antalet oönskade graviditeter", vilket Folkhälsoinstitutet klargjort "inte är synonymt" med att minska aborterna, utan att minska "oönskat barnafödande" med aborter "som komplement".

Det är dags att den svenska regeringen gör som den norska gjort; gör en handlingsplan "för att minska aborterna". Först då lär vi få se något arbete som ger positivt resultat.

8:59 em  

Skicka en kommentar

<< Home