torsdag, april 19, 2007

Pluggeri och kyrkjakt

Fick igår 10 högskolepoäng till inrapporterade. 5 p religionspyskologi och 5 p systematisk teologi. Skönt att slippa oroa sig över eventuell stipendie-återbetalning och naturligtvis skönt även i andra mindre giriga bemärkelser... Det är så skönt att ha slutat plugga. Samtidigt kan jag känna suget efter någon liten teologi-kurs. men jag ska hålla emot ett tag så att suget kommer sådär på riktigt. Under tiden ska jag skaffa mig något annat engagemang. Gärna utanför partipolitiken. Det bästa vore att relativt snabbt finna en kyrka att gå med i. Jag jobbar på det.

Men det där med att leta kyrka kan lätt bli en ganska märklig jakt. Är det "lagom" karismatiskt kan det vara liberalt. Å andra sidan kan det falla över i andra diket och bli inskränkt eller ofamiljärt. Är det mycket unga kan det finnas brist på gamla. Är det nattvard varje gudstjänst kanske gustjänstiden är märklig. osv. osv. osv. ja ni fattar. Jag vet att det inte finns några perfekta församlingar och att jag ibland har en liten speciell kombination av önskningar. men det gäller att hitta en plats där man ändå trivs någorlunda, där man både kan ge och få och sen bestämmer man sig bara. Hoppas det inte dröjer för länge innan jag är i det läget.